تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 283 |
تعداد مقالات | 2,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,125,844 |
کشف الگویِ زمینهمند رفتارهایِ نقشِ فرا آموزشی استادان دانشگاه اسلامی، بر پایه تجربههای حرفهای آنان، از منظر نظریه نقش | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 14، دوره 15، شماره 34، دی 1399، صفحه 75-95 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2020.5295.2029 | ||
نویسندگان | ||
سید مجتبی هاشمیان1؛ فریبرز رحیم نیا* 2؛ محمدمهدی فراحی3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتارسازمانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
نظر به ضرورت تدوین چارچوب ادراکی مشخصی از بایستههای رفتاری نقش استادان دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران، مطالعه حاضر بنا دارد در جهت توسعه الگویی زمینهمند از بایستههای نقش فرا آموزشی استادان دانشگاه اسلامی کوشش نماید. در این پژوهش، سازوکار مربوط به روش تحقیق پدیدارشناسی از این جهت که به فهم تجربه زیسته مشارکتکنندگان کمک میکند به کار گرفته شد. جامعه مورد مطالعه آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که دارای حداقل مرتبه علمی دانشیاری و ده سال سابقه کاری بودند. روش نمونهگیری هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته پی گرفته شد تا نهایتاً پس از اشباع دادهها و تکرار یافتهها، کفایت نمونه با تعداد 13 نمونه مسجل شد. نتایج تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای قراردادی نشان داد که الگوی رفتارهای نقش فرا آموزشی شامل 3 بعد و 10 مؤلفه میباشد و ابعاد احصا شده شامل نقش مرجعیت اخلاقی، نقش مشاوره مددکارانه و نقش توانمندسازی هستند. شایان ذکر است تأیید خوشهبندی الگو براساس تحلیل آماری به روش آزمون دو جملهای صورت پذیرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای نقش فرا آموزشی؛ نظریه نقش؛ نقش مرجعیت اخلاقی؛ نقش مشاوره مددکارانه؛ نقش توانمندسازی | ||
مراجع | ||
22. Klein, P., & Westcott, M. (1994), The changing character of phenomenological psychology. Canadian Psychology, 35(2), 133-157.
22. Merton, R. K. (1957), Social theory and social structure. Glencoe: Free Press.
23. Mesbahian, M. (2009), from History to Philosophy of University, In Significance of Institution historical Analysis and New Philosophical Examination of University Idea in Global Contexts of. Journal of Historical Perspective and Historiography, 76, 123-158. [In Persian]
24. Mohammadi, Sh., Bolandhematian, K. and Gholami, Kh. (2015), Examination of professors Personal Philosophy in Contexts of Religious Education in Perspective of The Kordestan University Professors. Scientific Journal of Islamic Management, 20, 119-140. [In Persian]
25. Onwuegbuzie, A. J., Witcher, A. E., Collins, K. M., Filer, J. D., Wiedmaier, C. D., & Moore, C. W. (2007), Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers: A validity study of a teaching evaluation form using a mixed-methods analysis.American Educational Research Journal, 44(1), 113-160.
26. Miron, M., & Mevorach, M. (2014), The "Good Professor" as Perceived by Experienced Teachers Who Are Graduate Students. Journal of Education and Training Studies, 2(3), 82-87.
27. Salarvand, Sh., Yamani, N., Kashani, F., Salarvand, M., Ataei, M. and Hashemi, M. (2015), Nursing Students’ Perception of Ethical and Professional Characteristics of an Ideal Faculty Member: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education, 15(60), 481-494. [In Persian]
28. Salimifar, M., Arshadi, V. and Malekosadati, S. (2017), An Introduction to Islamic-Iranian Improvement Pattern. First Print. Mashhad: Ferdowsi University Inc. [In Persian]
29. Taecharungroj, V. (2014), University student loyalty model: structural equation modelling of student loyalty in autonomous, state, transformed, and private universities in Bangkok. Scholar: Human Sciences, 6(1).
30. Talebzadeh Shooshtari, L. and Poorshafei, H. (2011), Attributions of Successful Professor about Educational Motivation Improvement Methods in Students of Birjand University. Journal of Inquiry and Planing in Higher Education, 60, 81-98. [In Persian]
31. Vaezi, R., Madah Shariati, N. and Azmandian, M. S. (2014), Indicators of Professors Evaluating in Perspective of Students. Journal of Govermental Organizations Management, 1, 29-44. [In Persian]
32. Villamil, O. S. (2000), Exploring ESL teachers' roles through metaphor analysis. TESOL quarterly, 34(2), 341-351.
33. Ylijoki, O. H. (2000), Disciplinary cultures and the moral order of studying–A case-study of four Finnish university departments. Higher education, 39(3), 339-362.
34. Yanow, D., & Schwartz-Shea, P. (2006), Interpretation and method: Empirical research methods and the interpretive turn. Routledge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,044 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |