تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,816 |
اثربخشی نرمافزارهای تلاوت قرآن بر انگیزش تحصیلی و یادگیری مفاهیم دینی در بین دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 26، فروردین 1399، صفحه 87-104 اصل مقاله (406.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2020.4132.1426 | ||
نویسندگان | ||
اشرف سخندان اصل* 1؛ جواد کیهان2 | ||
1دانشگاه آزاد ارومیه | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تأثیر نرمافزارهای تلاوت قرآن بر انگیزش تحصیلی و یادگیری مفاهیم قرآنی در دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهر ارومیه بوده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوۀ اجرا، شبه تجربی از نوع پیشآزمون−پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ چهارم مدارس ابتدایی به تعداد 2361 نفر بود که از بین آنها 54 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به شکل تصادفی جایگزین شدند. پیش از شروع برنامه مداخله، آزمون محققساخته یادگیری مفاهیم دینی (شامل اعتقادات، احکام و اخلاق) و مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر، برای هر دو گروه بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. سپس متغیر مستقل (نرمافزارهای تلاوت قرآن) در هشت جلسه (یک ساعته) بر روی گروه آزمایش اجرا و گروه کنترل با استفاده از روش سنتی آموزش دیدند. پس از پایان آموزشها، آزمونهای بالا دوباره برای هر دو گروه بهعنوان پسآزمون اجرا شد. دادههای گردآوریشده از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات انگیزش تحصیلی (درونی و بیرونی) و یادگیری مفاهیم دینی در بین دانشآموزان دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 >P)؛ به بیانی دیگر، نرمافزارهای تلاوت قرآن بر انگیزش تحصیلی (درونی و بیرونی) و یادگیری مفاهیم دینی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نرمافزارهای تلاوت قرآن؛ انگیزش تحصیلی؛ مفاهیم دینی؛ دانشآموزان دختر پایه چهارم | ||
مراجع | ||
1. قرآن کریم. 2. نهج البلاغه. 3. اکبری، مصطفی؛ محسن درکه؛ جواد محمدی و حسن رضایی (1391)، «اثربخشی آوای قرآن بر کاهش میزان اضطراب زندانیان»، مجله طب و تزکیه، دوره 20، ش3، ص25−31. 4. بختیاری، حسن (1391)، «آموزش دینی زنان مقدمه تربیت دینی فرزندان: مطالعه موردی زنان شهر تهران»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره جدید، ش13، ص57−70. 5. پاکنیا، لیلا؛ محمدعلی نادی؛ یحیی صفری و حسین مهمدیزاده (1392)، «طراحی نرمافزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی مبتنی بر فراشناخت و بررسی تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان»، پژوهش در برنامهریزی درسی، دوره 10، ش12، ص24−35. 6. پناهی، حسین و سعید موسویپور (1395)، «بررسی تأثیر چندرسانهای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری بخشبخش خواندن کلمات، روخوانی و روانخوانی آیات دانشآموزان پسر با نیازهای ویژه ذهنی پایۀ ششم ابتدایی شهر اراک»، نشریه علمی−پژوهشی فناوری وآموزش، دوره 11، ش1، ص49−57. 7. پورسید آقایی، زهرا السادات (1389)، «بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم دینی بر کاهش اضطراب دختران دانشآموزان سال اول دبیرستان منطقه 9 شهر تهران»، دو فصلنامه علمی−پژوهشی تربیت اسلامی، دوره 5، ش10، ص79−100. 8. جعفری، هدایت؛ معصومه باقری نسامی و محمدرضا عبدلینژاد (1395)، «تأثیر آوای قرآن و موسیقی مذهبی بر سلامت جسم و روان»، مجله تعالی بالینی، دوره 4، ش2، ص1−14. 9. چراغی، اعظم و فریده یوسفی (1398)، «بررسی نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطۀ بین خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 20، ش2، ص34−74. 10. رحیمزاده، ابراهیم (1393)، «بررسی تأثیر قصههای قرآنی بر آموزش مفاهیم دینی در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر بوکان در سال 1392−93»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد ارومیه. 11. رمضانی، سونا (1390)، «تأثیر آموزش چندرسانهای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانشآموزان آموزش از راه دور»، نشریه علمی−پژوهشی فناوری آموزشی، دوره6، ش1، ص56−69. 12. ریواده، طیبه (۱۳۹۶)، «مقایسه تأثیر آموزش قرآن به کمک نرمافزارهای آموزشی (چندرسانهای) و روش تدریس سنتی بر یادگیری، انگیزه تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه هفتم سبزوار»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد سبزوار. 13. شاهی، رقیه (1394)، «بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای بر انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموزان ششم کلاسهای چند پایه عشایر در درس علوم تجربی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه. 14. شیروانی، مینا؛ راضیه میرزاییان و آرش قادری (1391)، «بررسی تأثیر آوای قرآن کریم بر علائم حیاتی و فشار اکسیژن خون شریانی در بیماران بیهوش بستری در بخش آیسییو»، ویژهنامه سومین همایش استانی قرآن و سلامت، ص18−23. 15. صالحی، منیره؛ حسین کارشکی و محمدرضا آهنچیان (1394)، «اعتباریابی مقدماتی انگیزش پژوهشی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی»، فصلنامه مطالعات روانشناختی، دوره 11، ش1، ص51−73. 16. قربانی، فاطمه؛ زهرا قربانی و آذر آوازه (1390)، «بررسی تأثیر آوای قرآن بر اضطراب امتحان در دانشآموزان دوره راهنمایی شهر زنجان»، مجله علمی−پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دوره 22، ش90، ص89−96. 17. میرباقرآجرپز، ندا؛ محمد آقاجانی و مریمالسادات شهشهانی (1390)، «تأثیر موسیقی و آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب و علائم حیاتی بیماران قبل از اعمال جراحی شکم»، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دوره 1، ش1، ص63−76. 18. نوروزی، داریوش؛ احمد احمدزاده و نجمی آقابراتی (1390)، «تأثیر آموزش چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی دانشآموزان پسر در خود مانده»، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، دوره 1، ش4، ص24−51. 19. نوروزی، داریوش؛ فرشیده ضامنی و سهیلا شرفزاده (1393)، «تأثیر بهکارگیری نرمافزار آموزشی بر یادگیری فعال دانشآموزان در درس ریاضی (با رویکرد ساختنگرایی)»، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره 4، ش3، ص23−41. 20. وکیل، مسعود (1389)، «سواد قرآنی، مجله رشد آموزش راهنمایی تحصیلی»، (ویژهنامه آموزش درس قرآن)، دوره 6، ش2، ص35−37. 21. یوسفی، علیرضا؛ غلامرضا قاسمی و سمانه فریبرزنیا (1388)، «ارتباط انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، ش1، ص79−85. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 856 |