تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,297 |
دلالت پژوهی الگوی ارزشیابی خط مشی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 14، آبان 1397، صفحه 25-49 اصل مقاله (508.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/im.2019.1620 | ||
نویسندگان | ||
سید جواد امینی* 1؛ علی زارع2 | ||
1گروه مدیریت راهبردی دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2دانشجوی دکترای رشته مدیریت راهبردی دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
چکیده | ||
نهجالبلاغه امام علی (ع) از غنیترین و اصیلترین متون دینی و منابع اسلامی، گنجینهی معارف حکومتداری و خطمشی گذاری را در اختیار بشریت گذارده است. علم خطمشی گذاری مبنا و پیشران اصلی امر حکمروایی مدبرانه و اداره امور جامعه میباشد. نقطه عزیمت این نوشتار به محیط ارزشیابی خطمشی و اکتشاف دلالتهای دینی و تطبیق و انکشاف محتوای آن با تکیهبر منظومه فکری و اندیشهای امیرالمؤمنین (ع) قرار دادهشده است. بر این اساس با رهیافتی علمی و مبتنی بر روش دلالت پژوهی، ابتدا سهم یاریها از متن نهجالبلاغه استخراج و مبتنی بر معیارهای ششگانه الف: محوریت ارزشیابی(روشی، ارزشی و کاربردی)؛ ب: کانونتوجه ارزیابی(سنجش نتایج، نظارت و پایش، نتایج و پیامدها، سنجش پیامدها و تعامل)؛ پ: کارکرد اصلی ارزشیابی (آموزش و یادگیری، پاسخگویی، شفافسازی و بهبود)؛ ت: افق زمانی ارزشیابی(گذشتهنگر،حین اجرا، آیندهنگر)؛ ث: روش قالب(کمی،کیفی)؛ ج: روش های ارزیابی خطمشی متناسب(محکمهای، ساختارگرا، خبره گرا، ذینفع گرا، تصمیم گرا، نظریه مبنا، اطلاعات گرا، فرا تحلیل، مورد پژوهی، مطلوبیت گرا، هدفگرا، آزمایشگاهی، حسابرسی نتایج، هزینه مبنا، واقعگرا، مشارکتی، مشتریگرا) دلالتهای موضوعی ارزشیابی - بهعنوان تضمین دهنده کیفیت، اثربخشی و کارایی- خطمشیهای عمومی با استفاده از نظرات خبرگی حاصل و احصاء گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
نهجالبلاغه؛ خطمشی؛ ارزشیابی خطمشی؛ الگوهای ارزشیابی؛ دلالت پژوهی | ||
مراجع | ||
1. نهجالبلاغه حضرت امیرالمؤمنینj (1397)، گردآورنده: محمد بیحسین شریف الرضی، مترجم: محمد دشتی، چ15، شرکت به نشر آستان قدس رضوی. 2. اسمیت، کوین بی؛ لاریمر، کریستوفر دابلیو (2010)، درآمدی بر نظریه خطمشیگذاری عمومی؛ تقابل نظری عقلانیتگراها و فرااثباتگراها، ترجمه حسن داناییفرد (1392)، تهران: انتشارات صفار. 3. الوانی، سیدمهدی و فتاح شریفزاده (1394)، فرایند خطمشیگذاری عمومی، چ13، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. 4. امامی میبدی، راضیه (1394)، «ارزیابی سیاست، نابسامانی مفهومی؟»، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 1، ش3.
6. داناییفرد، حسن؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده؛ مصطفی تقوی؛ مهدی محمدی و پیمان محمدی (1397)، «بررسی دلالتهای واقعگرایی انتقادی در تدوین دستور کار خطمشیگذاری علم، فناوری و نوآوری؛ موردکاوی اسناد افق 2020 و اقتصاد زیستی 2030 اروپا»، روششناسیعلومانسانی. 7. داناییفرد، حسن (بهار ۱۳۹۵)، «روششناسی مطالعات دلالتپژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیانها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا»، فصلنامۀعلمیپژوهشی روششناسیعلومانسانی. 8. داناییفرد، حسن؛ زینب شکری، علیاصغر فانی و لطفاله فروزنده (1395)، «ارائه الگوی عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی کیفیت خطمشیهای عمومی ایران»، فصلنامۀمدیریتنظامی، س16، ش8. 9. رضاییمنش، بهروز و همکاران (1393)، «الگوی ارزشیابی خطمشیهای عمومی در پرتو معرفت علوی»، راهبرد فرهنگ، ش28. 10. شجاعی، سیدمحمدحسین؛ مهدی فاتح راد و سیدحبیباله طباطبائیان (1392)، «طرحی برای نظام ارزیابی سیاستهای علم»، فناوری و نوآوری؛ رهیافت، ش55. 11. هاولت، مایکل و ام رامش (1380)، مطالعه خطمشی عمومی، ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 12. قلیپور، رحمتاله (1391)، تصمیمگیریسازمانیوخطمشیگذاریعمومی، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت. 13. واعظی، رضا و محسن محمدی (بهار 1396)، «الگویی برای ارزیابی خطمشیهای عمومی در ایران (مطالعه خطمشی مالیات بر ارزش افزوده)»، چشماندازمدیریتدولتی، ش29. 14. واعظی، رضا؛ فتاح شریفزاده و محسن محمدی (1394)، «شناسایی و اولویتبندی الگوهای ارزیابی خطمشیهای عمومی»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، س10، ش40. 15. ماندگار، محمدمهدی (1379)، «خطمشیهای عمومی حکومت در نهجالبلاغه»، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، مؤسسه آموزشی باقرالعلومj. 16. محمدی، پیمان؛ حسن داناییفرد و مهدی ذوالفقارزاده (1397)، «بررسی دلالتهای واقعگرایی انتقادی در ارزشیابی خطمشی علم، فناوری و نوآوری»، فصلنامهمدیریتدولتی، دوره 10، ش3. 17. میرزمانی، اعظم؛ علیاصغر پورعزت؛ مجتبی امیری و حسن داناییفرد (1392)، «واکاوی دلایل بنیادین خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران»، دوفصلنامهعلمیپژوهشیمدیریتاسلامی، س21، ش2. 18. هچ ، ماری جو (1385)، نظریه سازمان؛ مدرن، نمادین و تفسیری پست مدرن، ج1، ترجمه حسن داناییفرد، تهران: افکار. 19. Coryn, C. & Stufflebeam, D. (2014), Evaluation Theory, Models, and Applications. San Francisco: Jossey−Bass.
20. Funnell, S. C. & Rogers, P. J. (2011), Purposeful Program Theory, Effective Use of Theories Of Change And Logic Models. San Francisco: Jossey-Bass.
21. Miles, I., Cunningham, P., Cox, D., Crowe, C. & Malik, K. (2006), Smart Innovation، A Practical Guide to Evaluating Innovation Programmes. BrusselsLuxembourg: ECSC-EC-EAEC, European Commission.
22. Ostrom, Elinor. (2007), Institutional Rational Choice: an Assessment of the Institutional Analysis and Development Framwork. In Paul A. Sabatier. Theories of the Policy Process. London: Westview Press.
23. Rowentree, D. (1997), Assessing student- I-low shall we know them. London: Harper & Row.
25. Wedel, Janine R., Cris Shore, Gregory Feldman and Stacy Lathrop. (2005), Toward an Anthropology of Public Policy .The Annals of the American Academy of Political and Social Science,600. 30−50.
26. Zinovieff, M. (2008), Review and Analysis of Training Impact Evaluation Methods, and Proposed Measures to Support a United Nations System Fellowships Evaluation Framework. Department of Human Resources for Health on behalf of the UN Task Force on Impact Assessment of Fellowships. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,694 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,033 |