تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,712 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,811 |
بررسی اثربخشی آموزههای اخلاقی- اجتماعی سوره حجرات بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان منطقه دو شهر تهران در سال تحصیلی 89- 90 | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 16، اردیبهشت 1392، صفحه 117-138 اصل مقاله (347.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کرمی* 1؛ صدرالدین شریعتی2؛ معصومه اسمعیلی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزههای اخلاقی-اجتماعی سورة حجرات بر مهارتهای ارتباطی دانشآموران انجام شد. روش تحقیق به کار گرفتهشده از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. به این منظور، از میان مدارس منطقه دو شهر تهران، به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای، ابتدا یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از هر کلاس 10 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون مهارتهای ارتباطی استفاده شد. شاخصهای آماری محاسبه شده عبارتند از: شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین و شاخصهای آمار استنباطی مانند آزمون تحلیل کواریانس. یافتههای تحقیق، نشان داد که آموزش آموزههای اخلاقی-اجتماعی سورة حجرات بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان در سطح 001/0 مؤثر است. علاوه بر یافتة فوق، از لحاظ محتوایی، از این آموزهها مدلی استنباطی دربارة ارتباط ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای اخلاقی-اجتماعی سوره حجرات؛ مهارتهای ارتباطی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,196 |