تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,079 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,426 |
ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 30، دی 1398، صفحه 81-104 اصل مقاله (448.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1598 | ||
نویسندگان | ||
رحمت الله مرزوقی1؛ جعفر جهانی2؛ راضیه شیخ الاسلامی3؛ یاسر دهقانی* 4 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه شیراز | ||
3عضو هیات علمی بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
4ایران-استان فارس-شهرشیراز-دانشگاه شیراز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-یخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 452 نفر از بین دانشآموزان 8 دبیرستان پسرانه و دخترانه نواحی چهارگانه شهرستان شیراز انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس محققساخته استفاده شد که برای تعیین روایی آن از روشهای روایی صوری و تحلیل عامل مرتبه اول و دوم و برای ارزیابی پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد با فرض معیار 4/0، در تمامی مؤلفهها، سؤالات مطرح شده در مقیاس مذکور به خوبی نشاندهنده، مؤلفههای مربوطه میباشد و در مجموع، این مقیاس، ابزاری معتبر برای سنجش تربیت دینی فراگیران دوره متوسطه براساس نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی میباشد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که مؤلفههای نهگانه در نظریه مذکور به خوبی نشاندهنده برازش این مدل برای توسعه تربیت دینی در فضای جهانی فعلی است. نتایج آلفای کرونباخ نیز نشان داد که این مقیاس در تمامی ابعاد خود، پایایی لازم برای استفاده بهعنوان یک مقیاس معتبر را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ مقیاس تربیت دینی؛ دوره متوسطه؛ نظریه فضامند بومی−جهانی | ||
مراجع | ||
1. ابطحی، سیدحسین (1393)، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و برنامهریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. 2. اوجینژاد، احمدرضا (1390)، مطالعه تطبیقی رویکردهای تربیت معنوی در کشورهای منتخب به منظور ارائه یک مدل پیشنهادی برنامه درسی معنوی برای دوره ابتدایی، رساله دکتری در رشته برنامهریزی درسی، اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان. 3. عبدالحسینی، احمد؛ عزتالله نادری و مریم سیفنراقی (1394)، «طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه براساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم»، مجله پژوهشهای اخلاقی، س6، دوره دوم، ص101−116. 4. گودرزی، محمدعلی؛ رحمتاله مرزوقی و اکرم نوری (تابستان 1393)، «ساخت و اعتباریابی مقیاس شکرگزاری اسلامی−ایرانی در دانشجویان ایرانی»، مجله اصول بهداشت روانی، س16، ش2، ص90−120. 5. مرزوقی، رحمتاله (1388)، «پیشفرضهای برنامه درسی تربیت دینی در عصر جهانی شدن: مبنای نظری برای نظام آموزش و پرورش عمومی ایران»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، س4، ش15، ص43−59. 6. ــــــــــ (1396)، مبانی و اصول تعلیم و تربیت با نگاهی به تحولات دوران معاصر، تهران: انتشارات آوای نور. 7. وحدانی اسدی، محمدرضا؛ داریوش نوروزی؛ هاشم فردانش؛ خدیجه علیآبادی و خسرو باقری (تابستان 1395)، «اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی، برای آموزش اخلاق»،فصلنامه روانشناسی تربیتی، دوره 12، ش40، ص119−211. 8. Ackerman, P. L; Beyer, M. E & Boyle, M. O. (2005), “Working memory and intelligence: The same or different constructs?” The Journal of Psychological Bulletin. 131(1)30–60.
9. Cumming, Jennifer; Woodcock, Charlotte; Cooley, Sam J.; Holland, Mark J. G.; Burns, Victoria E. (2015), “Development and Validation of the Group work Skills Questionnaire (GSQ) for Higher Education”, The Journal of Assessment & Evaluation in Higher Education, 40 (7)988-1001.
10. Kaymakcan, R. (2007), “Pluralism and Constructivism in Turkish Religious Education: Evaluation of Recent Curriculum of Religious Culture and Ethical Knowledge Lesson”, The Journal of Educational Sciences: Theory and Practice. 7 (1)202-210.
11. Lemus, M. S.; Queries, C.; Teixeira, P. M.; Menaces, I. (2011),“Development and Validation of a Theoretically Based, Multidimensional Questionnaire of Student Evaluation of University Teaching”, The Journal of Assessment & Evaluation in Higher Education, 36 (7)843-864.
12. Marzooghi, R. (2012), Education in the third Millennium. International Conference on education in the third Millennium. United Arab Emirates: Dubai.
13. Marzooghi, R. (2015). Curriculum Sciences: New and Future Development. Tehran: Avaya Noor Publication.
14. Ladjal, T; Bensaid, B. (2017), “Desert-Based Muslim Religious Education: Mahdara as a Model”, The Journal of Religious Education, 112 (5)529-541. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 961 |