تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,433 |
بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد قرآن خواندن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95−96 | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 30، دی 1398، صفحه 67-80 اصل مقاله (383.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2018.3997.1782 | ||
نویسندگان | ||
خدابخش حیدری1؛ سالار فرامرزی* 2؛ احمد عابدی2؛ امیر قمرانی3؛ احمد یارمحمدیان2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان اصفهان ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد قرآن خواندن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95−96 بود. روش پژوهش آزمایشی و روش اجرای آن بهصورت پیشآزمون−پسآزمون با گروه کنترل بود. برای انتخاب نمونه پژوهش، از طریق شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 30 نفر انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر و مقیاس محقق ساخته عملکرد قرآن خواندن بود. جلسات آموزشی روش دیویس در هشت هفته (هر هفته دو جلسه) و در جلسات 45 دقیقهای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیرهای همپراش، روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر سرعت خواندن (001/0=P)، صحت خواندن (001/0=P)، درک خواندن (018/0=P) تأثیر معنیداری داشته است. با توجه به این نتایج، میتوان نتیجه گرفت که روش تصحیح نارساخوانی دیویس موجب بهبود سرعت، صحت و درک خواندن قرآن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان میشود. با توجه به این نتایج، میتوان از این روش در مراکز آموزشی و درمانی بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
روش دیویس؛ عملکرد خواندن؛ قرآن؛ مقطع پنجم ابتدایی | ||
مراجع | ||
1. انوشهپور، ابوالفضل؛ الهه ستوده؛ غلامعباس سرشور خراسانی؛ سیدحامد ملکوتیتبار؛ رضا نباتی و مسعود وکیل (1391)، مبانی و روش آموزش قرآن در دورۀ ابتدایی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. 2. باقرزاده بابلی، عبدالرحمن (1380)، رفتار فرزانگان با کودکان و اثرات تربیتی آن، قم: جزایری. 3. سعیدی رضوانی، محمود؛ مسلم پرتو و غلامعباس سرشور خراسانی (1388)، «ارزشیابی برونداد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی»، نوآوریهای آموزشی، س8، ش21، ص7−36. 4. صادقی، احمد؛ محمد ربیعی و محمدرضا عابدی (1390)، «رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان»، روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)،س7، ش21، ص77−386. 5. Callahan, R. T. (2002), “A multidimensional approach to dyslexia: Does locus of control and self-esteem increase with a perceived increase in reading skills”, Dissertation Abstracts International, 63, 1-7. 6. Davis, R. D.& E. M. Braun,. (2003), “The Gift of Learning”, New York: Berkley Pub. 7. Davis, R. D. (2006), “Davis Dyslexia Association International”, Positive aspects of dyslexia, Retrieved December 11, 2007 from: http://www.dyslexia.com/qagift.htm. 8. Davis. K. D. (2002), The gift of dyslexia, California: Ability Workshop Press.
10. Gall, M. D., Gall, J. P. & Borg, W. R. (2006), Educational research: An introduction (8th ed.), Boston: Allyn & Bacon. 11. Lay Wahl, L. (2010). “The Davis Model of Dyslexia Intervention: Lessons from One Child”, School of educational studies,18 (1):133-139. 12. Lerner, J. W.& B. Johns (2014), “Learning Disabilities and Related Disabilities: Strategies for Success”, Wadsworth Publishing: New Yourk. 13. Marshall, A.; L. Smith, & S. Borger-Smith (2009), “Davis Program Average Reading”, Gains, Retrieved June 26, 2010 from Dyslexia, the Gift. URL: http://www.dyslexia.com/science/results.htm. 14. Van Staden, A.; A. Tolmie, & M. Badenhorst, (2009), “Enhancing intermediate dyslexic learner’s literacy skills: a Free State community project”, Africa Education Review, 6(2), 295-307.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 950 |