تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,906 |
واکاوی روشهای آموزش دینی مبتنی بر تجربه زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 34، دی 1399، صفحه 7-29 اصل مقاله (396.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.5508.2066 | ||
نویسندگان | ||
مریم شریفی دروازه1؛ احمدرضا نصر اصفهانی* 2؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری3 | ||
1دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی/دانشگاه اصفهان | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی تجربههای زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی، دربارۀ روشهای تدریس دینی در دوره دوم دبستان است. برای دستیابی به این هدف، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آموزگاران و متخصصان، استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش کدگذاری و مقولهبندی بهره گرفتیم. آموزگاران و متخصصان بر استفاده از روشهایی در آموزش دینی تأکید داشتند که بستر لازم برای تفکر و استدلال و قضاوت در دانشآموزان را ایجاد کند. روشهای آموزش دینی، باید افزونبر بهره برداری از مفاهیم دین در تلفیق با علوم دیگر، فرصت بحث، مناظره، تجربه دینی و عملیاتی کردن مفاهیم دینی را در اختیار دانشآموزان قرار دهد. همچنین پرکاربردترین روشهایی که آموزگاران در آموزش دینی استفاده میکردند، شامل داستانگویی، تلفیق با دروس مختلف، پروژه یا واحدکار، ایفای نقش ونمایشی، مباحثه و پرسش و پاسخ، فرصت تجربه، قضاوت عملکرد و تمثیل وتشبیه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دینی؛ روش تدریس؛ تجربههای زیسته؛ دوره دوم دبستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 973 |