تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,426 |
ارائه الگوی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی بر اساس رهیافتهای از رساله حقوق امام سجاد(ع) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 30، دی 1398، صفحه 131-154 اصل مقاله (477.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.5014.1969 | ||
نویسندگان | ||
اکبر صالحی* 1؛ فرامرز محمدی پویا2؛ سینا ترکاشوند3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3أانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
شهروند جامعه اسلامی باید به خوبی با وظایفی که بر عهده اوست آشنا شده و با رعایت آن، در تراز جامعه اسلامی عمل نماید. هدف پژوهش حاضر، تحلیل رساله حقوق امام سجاد(ع)جهت ارائه الگویی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی با استفاده از روش تحلیل مفهومی و استنتاج قیاسی است. یافتههای حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بر اساس رهیافتهای رساله حقوق امام سجاد (ع)، تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی در سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری قابل تبیین است که با کاربست مؤلفههای هر یک از این سه حیطه در نظام تعلیم و تربیت، میتوان در جهت نیل به تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی برآمد. | ||
کلیدواژهها | ||
رساله حقوق امام سجاد(ع)؛ تربیت شهروندی؛ شهروند تراز جامعه اسلامی | ||
مراجع | ||
1. قرآن کریم. 2. نهج البلاغه. 3. امام سجاد (ع)، رساله حقوق امام سجادg(1386)، ترجمه و شرح علیمحمد حیدری نراقی، قم: انتشارات مهدی نراقی. 4. باقری، خسرو (1379)، «امکان و فرایند تربیت مدنی در ایران»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، س5، ش1، ص 120−139. 5. پورطهماسبی، سیاوش؛ تاجور، آذر (1390)، «حقوق و تربیت شهروندی در نهجالبلاغه»، پژوهشنامه علوی، س2، ش2، ص1−23. 6. تهرانیدوست، فاطمه (1383)، حقوق بشر در نهج البلاغه، تهران: منیر. 7. حیدری، محمدحسین،؛ نصرتی هشی، کمال؛ نریمانی، محمد (1392)، «اصول تربیت مبتنی بر مبانی ارزشی تربیت شهروندی از منظر اسلام»، مجله مهندسی فرهنگی، س8، ش76، ص24−49. 8. شارعپور، محمود (1384)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: سمت. 9. علمالهدی، جمیله (1379)، «چشماندازی به تربیت مدنی از دیدگاه اسلام»، مجموعهمقالات تربیت اسلامی، تهران: عابد. 10. علیجانزاده، آمنه (1391)، «سیری در رساله حقوق امام سجادg: سلسلهگفتارهای آیتالله سیدمحمد یثربی (3 جلد)»، مجله کتاب ماه دین، ش180، ص70-75. 11. کومبز، جرالد آر.؛ دنیلز، لوروی بی. (1387)، «پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی»، ترجمه خسرو باقری و محمود مهرمحمدی، مجموعهمقالات روششناسی مطالعات برنامه درسی، تهران: سمت. 12. محمدی، حسین؛ مزیدی، محمد؛ بهشتی، سعید (1396)، «تحلیل مفهومی مراحل و ابعاد تربیت شهروندی»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، س8، ش4، ص83−106. 13. کیشانی فراهانی، عزتالله؛ فرمهینی فراهانی، محسن؛ رهنما، اکبر (1392)، «مؤلفههای اساسی تربیت شهروندی اسلامی − ایرانی»، فصلنامه مطالعات ملی، س14، ش4، ص51-74. 14. محسنی، رضاعلی (1389)، «ابعاد و تحلیل حقوق شهروندی: راهکارهایی برای تربیت و آموزش حقوق شهروندی»، فصلنامه مطالعات سیاسی، س3، ش10، ص117−144. 15. نصیرزاده، قاسم (1390)، سیری در رساله حقوق امام سجادg: سلسلهگفتارهای آیتالله سید محمد یثربی (جلد اول)، قم: انتشارات علامه بهبهانی. 16. Tan, C. (2007), "Islam and citizenship education in Singapore: Challenges and Implications, Education, Citizenship and Social Justice", Vol 2, No, 1, pp 23-39. DRAFT. 17. Torney-purta, J., Lehmmannn, R. Oswald, H., & Schulz, W. (2003), Citizenship and education in twenty–eight countries: Civic knowledge and engagement at age fourteen, Executive summary, College park, MD: International Education Association, University of Maryland. 18. Turner, B. S. (2006), "Global Sociology and the Nature of Rights", Societies Without Borders 1 (1): 1-52.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,754 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,340 |