- احمدی، محمدسعید (1393)، «تأثیر مهارتهای ارتباطی با رویکرد دینی بر عزّت نفس و سلامت روانی دانشآموزان»، مجله علمی، پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 22 (90)، ص13−22.
- امین آبادی، زهرا، محمدکریم خداپناهی و محسن دهقانی (1390)، «نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی در ادراک نوجوانان از ابعاد سبکهای فرزندپروری و موفقیت تحصیلی آنها»، مجله علوم رفتاری، 5 (2)، ص109−117.
- باقری، فریبرز (1392)، «الگوی ارتباط والد−فرزند، مدل نظری فرزندپروری بر مبنای هستیشناسی و انسانشناسی اسلام»، دوفصلنامه پژوهشی مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، 1 (1)، ص5−33.
- باقری، فریبرز و فیروزه غفاری جعفرزادگان (1392)، بررسی ویژگیهای روانسنجی (روایی و پایایی) و مدل نظری پرسشنامه الگوی ارتباط والد- فرزند، در افراد 15 تا 30 سال شهر تهران، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، ش12، س4، ص70-41.
- بولتون، رابرت (1994)، روانشناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی)، ترجمه سهرابی، ح.ر. (1386)، تهران: انتشارات رشد.
- به پژوه، احمد (1384)، اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان، تهران: انتشارات رویش، چاپ ششم.
- جاهدی، سهیلا، ژاله رفاهی، اصغر شریفی و سهیلا رجایی چالشتری (1392)، «تعیین قدرت پیشبینیکنندگی انسجام و انعطافپذیری خانواده بر عزّت نفس و شادکامی فرزندان در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر شیراز»، ارمغان دانش، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، 18، ش11 (شماره پی درپی83)، ص945−954.
- حسین چاری، مسعود و محمدآقا دلاورپور (1385)، «آیا افراد کمرو و فاقد مهارتهای ارتباطیاند؟»، فصلنامه علمی−پژوهشی روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، 3 (10)، ص123−135.
- خاطری نیا، منا (1385)، «عزت نفس در کودکان و نوجوانان»، مجله تعلیم و تربیت استثنائی، ش58، ص72-64.
- خواجه نوری، بیژن و رودابه دهقانی (1394)، «مطالعه رابطه بین تعارضات خانوادگی و عزّت نفس نوجوانان (مورد مطالعه: دانشآموزان شهر شیراز)»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 13 (2)، ص45−61.
- دانش، عصمت، حسین رضابخش، زهرا بهمنی و نرگس سلیمی نیا (1390)، «رابطه بین شیوههای فرزندپروری با عزت نفس جنسی و مؤلفههای آن در دانشجویان زن دانشگاه»، فصلنامه روانشناسی کاربردی، س5، 3 (19)، ص55-39.
- دهباشی، معصومه، عادله اصلیپور و موسی کافی (1384)، «اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی و عزّت نفس دانشآموزان دختر»، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، س10، ش39، ص101−108.
- رضازاده، آرش و علی داوری (1392)؛ مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار pls، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
- رنجبر، فرحدخت، شهروز رهبری، جمیله محتشمی و نوید نصیری اسکوئی (1392)، «بررسی همبستگی بین فرایندهای خانواده و عزّت نفس بیماران افسرده»، روان پرستاری، 1 (4)، ص66−73.
- رفیعینیا، پروین (1381)، رابطه سبکهای ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان، مجله روانشناسی، ویژهنامه انگیزش و هیجان، س10، ش1.
- شهرآرای، مهرناز (1384)، روانشناسی رشد نوجوانان «دیدگاه تحولی»، تهران: انتشارات نشر علم. چاپ اول.
- طالبیان، پریسا (1391)، «مطالعه اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای شناختی−هیجانی در بهبود و مدیریت هیجانی (خشم، غم، اضطراب) کودکان دبستانی»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران.
- مارستون، استفانی (1379)، معجزه تشویق: چگونه حس اعتماد به نفس فرزندمان را بالا ببریم، ترجمه تمدن مالکی، توراندخت، تهران: انتشارات علمی.
- مؤید فرید، همام، حمیدرضا آقامحمدیان و سیدمحمود طباطبایی (1385)، «رابطۀ سبکهای دلبستگی و عزّت نفس اجتماعی»، مطالعات روانشناختی دانشکدۀ علوم تربیت و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، 3 (1و2)، ص61−72.
- Akhter, N., Hanif, R., Tariq, N., & Atta, M. (2011), Parenting styles as predictors of externalizing and internalizing behavior problems among children. Pakistan Journal of Psychological Research, 26(1).
- Bacon, T.)2016), Emotion regulation: managing Emotions. NHs fife Department of psychology.
- Bagheri, F;& Ashuri, R. (2013), A comparison of selective Attentions in Equilibrium- oriented and Non- equilibrium- oriented Parent- child Relationship patterns in university students. Life science Journal, 10 (11S).
- Barati, M; & Bagheri, F.) 2017(, Comparison of Resilience in Equilibrium and no Equilibrium parent- child Relation Patterns.Specialty Journal of psychology and management, 3(1), 30-37.
- Berg, C. A., Butner, J., Wiebe, D. J., Lansing, A. H., Osborn, P., King, P. S., & Butler, J. M. (2017), Developmental model of parent-child coordination for self-regulation across childhood and into emerging adulthood: Type 1 diabetes management as an example. Developmental Review.
- Burlaka, V., Graham-Bermann, S. A., & Delva, J. (2017), Family factors and parenting in Ukraine. Child abuse & neglect, 72, 154-162.
- Cheung, P. P., Siu, A. M., & Brown, T. (2017), Measuring social skills of children and adolescents in a Chinese population: Preliminary evidence on the reliability and validity of the translated Chinese version of the Social Skills Improvement System-Rating Scales (SSIS-RS-C), Research in developmental disabilities, 60, 187-197.
- Chang, C. W., Yuan, R., & Chen, J. K. (2018), Social support and depression among Chinese adolescents: The mediating roles of self-esteem and self-efficacy. Children and Youth Services Review, 88, 128-134.
- Clark, A. M. (2015), Family Communication Patterns and Adolescent Emotional Well-Being: Cross Classification of Mother-Child and Father-Child Interactions.
http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui/handle/1957/56498.
- Coetzee, J., Dietrich, J., Otwombe, K., Nkala, B., Khunwane, M., van der Watt, M., & Gray, G. E. (2014), Predictors of parent–adolescent communication in post-apartheid South Africa: A protective factor in adolescent sexual and reproductive health. Journal of adolescence, 37(3), 313-324.
- Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self Esteem. W. H. Freeman: San Francisco.
- Coopersmit, S. (1990). Manual of Self-esteem Inventory, Published: consulting Psychologists.
- Edmondson, J., Grote, L., Haskell, L., Matthews, A., & White, M. (n.d.). (2006). Adolescent selfesteem: Is there a correlation with maternal selfesteem? Citations, 3: 1–8.
- Fox, N. A., & Calkins, S. D. (2003), The development of self-control of emotion: Intrinsic and extrinsic influences. Motivation and emotion, 27(1), 7-26.
- Heerde, JA; Hemphill, SA. Eamination of associations between informal help- seeking behavior, social support, and adolescent psychosocial out comes: A Meta – analysis. Developmental Review (2017), http: //dx.doi.org/1001016/j.dr.2017.10 0001.article ln press.
- Herz, L.& Gullone, E. (1999). The relationship between self-esteem and parenting style: A cross-cultural comparison of Australian and Vietnamese Australian adolescents, Journal of Cross-Cultural Psychology, 30 (6), 742-761.
- Jiménez, T. I., & Estévez, E. (2017), School aggression in adolescence: Examining the role of individual, family and school variables. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17(3), 251-260.
- Kilic, S., Var, E. C., & Kumandas, H. (2015), Effect of parental attitudes on skills of emotional management in young adults. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 930-934.
- Kline, R. B. (2015), Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
- Kotaman, H. (2013), Freedom and child rearing: Critic of parenting practices from a new perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82, 39-50.
- Kubota, Y. & S. Sasaki (2002). Aerobic Exercise and Self-Esteem”. Children J. Behav. Med, 24 (12): 127-35.
- Lippold, M. A., & Jensen, T. M. (2017), Harnessing the strength of families to prevent social problems and promote adolescent well-being. Children and Youth Services Review, 79, 432-441.
- Lucas-Thompson, R. G., Graham, D. J., Ullrich, E., & MacPhee, D. (2017), General and food-selection specific parenting style in relation to the healthfulness of parent-child choices while grocery shopping. Appetite, 108, 353-360.
- McGinn, H. (2014), The Role of Paternal Emotion Socialization in the Development of Children's Emotion Regulation in the Context of Physical Maltreatment (Doctoral dissertation).
- Maltese, A., Alesi, M., & Alù, A. G. M. (2012), Self-esteem, defensive strategies and social intelligence in the adolescence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2054-2060.
- Marceau, K., Dorn, L. D., & Susman, E. J. (2012), Stress and puberty-related hormone reactivity, negative emotionality, and parent--adolescent relationships. Psychoneuroendocrinology, 37(8), 1286–98. doi:10.1016/j.psyneuen.2012.01.001
- Moilanen, K. L., & Manuel, M. L. (2017), Parenting, self-regulation and social competence with peers and romantic partners. Journal of Applied Developmental Psychology, 49, 46-54.
- Noh, C. H. C., Yusooff, F., & Hasim, M. S. (2013), Communication patterns of Malay families in Terengganu, Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 102, 635-642.
- Osredkar, P. (2012), The Relationship between Family Communication Patterns and an Individual’s Emotional Intelligence.
- Pânişoară, G., Sandu, C., Pânişoară, I. O., & Duţă, N. (2015), Comparative study regarding communication styles of the students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 202-208.
- Queendom A. (2004), Queendom Communication skills test- Revised. Available online by internet: http://www.queendom.com/cgi-bin/tests/transfer.cgi.
- Roger, D., & Nesshoever, W. (1987), The construction and preliminary validation of a scale for measuring emotional control. Personality and individual Differences, 8(4), 527-534.
- Roger, D., & Najarian, B. (1989), The construction and validation of a new scale for measuring emotion control. Personality and individual differences, 10(8), 845-853.
- Randell, E. (2016), Adolescent boys' health: managing emotions, masculinities and subjective social status (Doctoral dissertation, Umeå universitet).
- Raykov, T. (1998), Coefficient alpha and composite reliability with interrelated nonhomogeneous items. Applied psychological measurement, 22(4), 375-385.
- Sadovnikova, T. (2016), Self-esteem and interpersonal relations in adolescence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 233, 440-444.
- Scott, M. A. (2008), Assessing the effects of parent-child interactions on child communication skills.Graduate theses and Dissertations. http:// lib. Dr. Iastate. Edu/ ETD/ IIIl.42. 2008.
- Shewark, E. A., & Blandon, A. Y. (2015), Mothers' and fathers' emotion socialization and children's emotion regulation: A within‐family model. Social Development, 24(2), 266-284.
- Valkenburg, P. M., Koutamanis, M., & Vossen, H. G. (2017). The concurrent and longitudinal relationships between adolescents' use of social network sites and their social self-esteem. Computers in human behavior, 76, 35-41.
- Van Petegem, S., Brenning, K., Baudat, S., Beyers, W., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2018), Intimacy development in late adolescence: Longitudinal associations with perceived parental autonomy support and adolescents' self-worth. Journal of adolescence, 65, 111-122.
- Weidmann, R., Ledermann, T., Robins, R. W., Gomez, V., & Grob, A. (2018), The reciprocal link between the Big Five traits and self-esteem: Longitudinal associations within and between parents and their offspring. Journal of Research in Personality, 74, 166-181.
- Williams, L. R., Degnan, K. A., Perez-Edgar, K. E., Henderson, H. A., Rubin, K. H., Pine, D. S., ... & Fox, N. A. (2009), Impact of behavioral inhibition and parenting style on internalizing and externalizing problems from early childhood through adolescence. Journal of abnormal child psychology, 37(8), 1063-1075.
- Zarra‐Nezhad, M., Kiuru, N., Aunola, K., Zarra‐Nezhad, M., Ahonen, T., Poikkeus, A. M., & Nurmi, J. E. (2014), Social withdrawal in children moderates the association between parenting styles and the children's own socioemotional development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(11), 1260-1269.
- Zhang, X. (2013), Bidirectional longitudinal relations between father–child relationships and Chinese children's social competence during early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 83-93.
|