تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,791 |
تحلیل محتوای «کتابهای درسی هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی» براساس «مؤلفههای هوشهای چندگانه»: روش آنتروپی شانون | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 23، اسفند 1397، صفحه 23-28 اصل مقاله (14.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2019.1545 | ||
نویسندگان | ||
اکبر سلطانی1؛ یوسف ادیب2؛ فیروز محمودی3؛ شهرام واحدی4 | ||
1دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران | ||
2دکترای علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز−تبریز، ایران | ||
3دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4استاد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی براساس مؤلفههای هوشهای چندگانه است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش «آنتروپی شانون» است. نمونه آماری آن کلیه کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی میباشد؛ به این منظور از «چکلیست مؤلفههای هوشهای چندگانه» (گاردنر و فلیتهم) استفاده شد که روایی محتوایی آن را پنج نفر از متخصصان احراز کردهاند. نتایج به دست آمده، ضریب اهمیت هرکدام از مؤلفهها را به این ترتیب نشان داد: هوش هستیگرایانه (121/0)، هوش جنبشی−بدنی، زبانی−کلامی و طبیعتگرایانه (119/0)، هوش تصویری−فضایی (118/0)، هوش میانفردی (116/0)، هوش درونفردی (115/0)، هوش ریاضی−منطقی (108/0) و هوش موسیقیایی (064/0) بود. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایههای چهارم و ششم ابتدایی با ضریب اهمیت (206/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه پنجم ابتدایی با ضریب اهمیت (191/0) است؛ بنابراین در تنظیم محتوای کتابهای هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی توازن رعایت نشده است | ||
کلیدواژهها | ||
هوشهای چندگانه؛ کتاب هدیههای آسمانی؛ دورۀ ابتدایی؛ تحلیل محتوا (آنتروپی شانون)؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,213 |