تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,901 |
الگوی مقایسهای؛ راهکاری کارآمد برای تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاهها در ساحت تبیین و دفاع از آموزههای اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 31، فروردین 1399، صفحه 127-148 اصل مقاله (476.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1539 | ||
نویسندگان | ||
هاشم قربانی* 1؛ فرشته ابوالحسنی نیارکی2 | ||
1استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
2رشته فلسفه و کلام اسلامی | ||
چکیده | ||
هدف این جستار، تبیین الگوی مقایسهای به لحاظ کاربردی بودن و اثربخشی آن در تألیف و آموزش درسهای معارف اسلامی با توجه به ضروریات پیشآمده در دنیای کنونی است. این جستار با بهرهگیری از تلفیقی از روشهای تحلیلی و پیمایشی به توصیف و تبیین بازخورد بهکارگیری الگوی مقایسهای و نیز ناکارآمدی الگوی توصیفیصرف در مقام آموزش در میان جامعه آماری معین میپردازد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینیe قزوین است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بوده است. در قسمت آغازین، گزارشی از الگوی توصیفیصرف انجام شد که برآیند آن، ایجاد گونهای تحجرگرایی روششناختی است و در مرحله بعد، به کارآمدی و پیامدهای بهکارگیری الگوی مقایسهای در ساختن عالمی جدید که خصیصه تعالینگری دارد، اشاره میشود. طراحی و اجرای دروس معارف اسلامی، برآیند نگاهی تعالییافته به دوگانۀ بههمپیوستۀ «تربیت و رشد ارزشهای اسلامی درونفردی» و «تلاش در ساختن و پردازش مدیریت کلان اسلامی» است. این آرمان، مبتنی بر استفاده از الگوهای خاص آموزشی با معیار کارآمدی است. در این الگو، آموزههای اسلامی، در سنجش با دیگر دعاوی مکاتب رقیب تبیین میشود. این سنجش، ناظر بر تحلیل مسائل مکاتب، مباحث بنیادین، پیشانگارهها، پیامدها، اهداف و شیوههای معرفتی آنهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس دروس معارف اسلامی؛ الگوی مقایسهای؛ کارآمدی تدریس | ||
مراجع | ||
1. قرآن کریم. 2. نهجالبلاغه، ترجمه علامه محمد تقی جعفری، مشهد: آستان قدس رضوی . 3. ارونسون، الیوت (1396)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرکن، تهران: انتشارات رشد. 4. امینی، محمد؛ حمید رحیمی و زهره صمدیان (1392)، «بررسی دیدگاه دانشجویان درباره موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان»، مجله اسلام و پژوهشهای تربیتی، س5، ش1، بهار و تابستان، ص89−108. 5. جعفری، محمدتقی (1375)، فلسفه دین، تهران: مؤسسه فرهنگی اندیشه. 6. خندان، علیاصغر (1389)، مغالطات، چاپ ششم، قم: مؤسسه بوستان کتاب. 7. دیلون، جیتی (1387)، بهکارگیری روشهای تدریس گوناگون، ترجمه هاشم فردانش در روشهای تدریس پیشرفته، چ2، تهران: انتشارات کویر. 8. روشبلاو، آنماری و نیون (1371)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه سیدمحمد دادگران، تهران: انتشارات مروارید. 9. علیحسینی، علی؛ فهیمه قائمی و علی ابراهیمی (1396)، «بررسی روش مقایسهای در مطالعات فلسفی−سیاسی»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س21، بهار، ش1، ص105−126. 10. فرامرز قراملکی، احد (1385)، روششناسی مطالعات دینی، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 11. فردانش، هاشم (1387)، درباره تدریس، در روشهای تدریس پیشرفته، چ2، تهران: انتشارات کویر. 12. فیروزی، رضا (1394)، «آسیبشناسی دروس و جایگاه استادان معارف اسلامی با توجه به دیدگاههای دانشجویان علوم پزشکی ارومیه در دورههای دکتری حرفهای»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س19، تابستان، ش2، ص151−172. 13. قاسمی، حمید (1386)، تمثیلات قرآن و جلوههای تربیتی آن، تهران: نشر بینالملل. 14. کاشانی، مجید (1384)، «تحلیل راهکارهای مطلوب آموزش عالی برای تحقق فضای اسلامی دانشگاهها»، مجله دانشگاه اسلامی، ش25 و 26، ص13−46. 15. کلاینبرگ، اتو (1383)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه علیمحمد کاردان، چ13، تهران: انتشارات علمی−فرهنگی. 16. کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، تصحیح علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دارالکتب الإسلامیه. 17. لیاقتدار، محمدجواد؛ جعفرشانظری و معصومه مسلمی (1387)، «بررسی ویژگیهای علمی، حرفهای و شخصیتی اساتید دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان شهر کرمان»، مجله پژوهشنامه انقلاب اسلامی، س7، ش15، ص57−84. 18. ماخر، فنستر و ریچاردسون (1387)، درباره عوامل تعیینکننده کیفیت تدریس، ترجمه هاشم فردانش در روشهای تدریس پیشرفته، چ2، تهران: انتشارات کویر. 19. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالأنوار، چ2، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 20. مشکات، عبدالرسول (1395)، «از رویکرد دانشافزا تا رویکرد نگرشساز/ نگاهی آسیبشناسانه به کتابهای معارف اسلامی و پیشنهاد یک رویکرد راهگشا»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، ش1، س20، ص31−56. 21. یوسفی لویه، وحید (1386)، «تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان»، دوفصلنامه تربیت اسلامی، س3، ش5، ص153−184.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 888 |