تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 283 |
تعداد مقالات | 2,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,125,877 |
تفسیر تربیتی بهمثابه رشته علمی؛ در جستجوی گونهشناسی شمولگرایانه و جامع از تفسیر تربیتی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 11، دوره 14، شماره 28، فروردین 1398، صفحه 195-219 اصل مقاله (788.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1528 | ||
نویسندگان | ||
مقصود امین خندقی* 1؛ فاطمهسادات جعفرنیا2 | ||
1مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی | ||
2دانشجوی دکتری رشته برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
با طرح موضوع «تفسیر تربیتی» در دهههای اخیر در عرصه علوم حوزوی و علوم تربیتی، آثار متعددی درباره انواع و طبقهبندی آن نگاشته شده است؛ ولی تاکنون هیچیک از این آثار، بهصورت اختصاصی به بررسی گونهشناسیها و انواع تفسیر تربیتی بهطور همهجانبه نپرداخته است. این پژوهش با هدف بررسی انواع مختلف تفسیر تربیتی و ارائه طبقهبندی مفهومی شمولگرایانه و جامع بهمنظور معرفی تفسیر تربیتی بهعنوان یک رشته علمی انجام شد. تحقق این هدف، طی دو مرحله اصلی، پیگیری شد: در مرحله نخست، دیدگاههای موجود درباره انواع تفسیر تربیتی احصاء، شرح، نقد و بازنگری شدند؛ در مرحله دوم، پس از ارائه طبقهبندیهای جدید، از طریق باهمنگری طبقهبندیهای جدید و بازنگری طبقهبندیهای موجود به ارائه گونهشناسی جامع و شمولگرایانه از تفسیر تربیتی براساس معیارهای متعدد اقدام شد. سرانجام، براساس سه شاخصه اساسی هر رشته علمی −غایت، موضوعات و مسائل، و روش− تفسیر تربیتی بهمثابه یک رشته علمی مطرح میشود که براساس سه شاخص یادشده، گونهشناسی شمولگرایانه و جامع جدید و متمایز دیگری از تفسیر تربیتی ارائه شد. این پژوهش میتواند با نمایاندن افقها و اضلاع و برداشتهای جدید از تفسیر تربیتی، سمت و سوی جدیدی در حوزههای پژوهشی و آموزشی ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر تربیتی؛ گونهشناسی؛ طبقهبندی؛ نظریهپردازی؛ علم دینی؛ رشته علمی | ||
مراجع | ||
احسانی، محمد و علیهمت بناری (1387)، «روششناسی تفسیر تربیتی قرآن»،قرآن و علم، س1، ش3، ص1−15. اسعدی، علی (1394)، مدل روشی تفسیر تربیتی، رساله دکتری دانشکده الهیات، قم: دانشگاه قم.
اسعدی، محمد و محمدباقر سعیدیروشن (1389)، آسیبشناسی جریانهای تفسیری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. اعرافی، علیرضا (1393)، درآمدی بر تفسیر تربیتی، قم: مؤسسه اشراق و عرفان. امینخندقی، مقصود (1393)، سخنرانی ارائه شده با عنوان نسبت میان حدودوثغور تعلیم و تربیت اسلامی با پژوهشهای عملی و نظری،مشهد: جامعةالمصطفی العالمیه مشهد.
امینخندقی، مقصود (1389)، «تحلیلی بر میزان اهمیت و به کارگیری دستاوردهای علمی حوزه برنامه درسی در نظامهای آموزشی شرکتهای صنعتی: فرصتها و تهدیدها»، مطالعات برنامه درسی، س5، ش19، ص139−169. خیام، میترا (1389)، تبیین نظام تربیتی مبتنی بر سیره نظری و عملی پیامبرn، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه الزهراء. جلیلی، سیدهدایت (1387)، تفسیر موضوعی، چیستی، بنیانها و پیشفرضها، قم: بوستان کتاب. سجادی، سیدابراهیم (1378)، «شهید مطهری و دیدگاههای تربیتی قرآن»، پژوهشهای قرآنی، س5، ش18، ص74−117. شاکر، محمدکاظم (1381)، «ترمینولوژی مبانی و روشهای تفسیر قرآن»، مقالات و بررسیها، س35، دفتر 72، ص139−151. صالحی، سیدعباس (1388)، «تربیت اندیشی قرآنی»، پژوهشهای قرآنی، س15، ش59−60، ص4−29. عطایی، خالد (1390)، اعجاز تربیتی قرآن کریم، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی، تهران: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. علویمهر، حسین (1389)، روشها و گرایشهای تفسیری، قم: اسوه. رضاداد، علیه (1388)، «روشهای نوین در عرصه تفسیر قرآن کریم»، پژوهش دینی، ش19، ص103−116. رفیعیمحمدی، ناصر (1386)، سیر تدوین و تطور تفسیر علمی قرآن، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی. کاظمی، ابوالفضل (1392)، جریانشناسی گرایش تربیتی در تفاسیر قرآن کریم، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده الهیات، قم: دانشگاه قم.
مؤدب، سیدرضا (1385)، روشهای تفسیر قرآن، قم: دانشگاه قم.
ناطقی، غلامحسین (1387)، «قلمرو تفسیر تربیتی»، قرآن و علم، ش3، ص1−12.
هاشمی علیآبادی، سیداحمد (1392)، «روششناسی تفسیر تربیتی»،معارف، ش100، ص2.
Hongcai, W., (2007), “Education: a Discipline or a Field”, Frontiers of Education in China, Vol. 2, Issue 1: 63-73.
King, A. & Brownell, J., (1966), The Curriculum and Disciplines of Knowledge: A theory of Curriculum Practice, New York: John Wiley & Sons. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 969 |