تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 290 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,942 |
رهیافتهای روانشناختی انواع توجه در آموزش دینی و معنوی کودکان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 14، شماره 28، فروردین 1398، صفحه 159-173 اصل مقاله (428.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1526 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا حافظی* 1؛ احمد یارمحمدیان2؛ امیر قمرانی3 | ||
1دانشجوی دکتری کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه فرهنگیان−پردیس علامه امینی | ||
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
آموزش مفاهیم معنوی، به ویژگیهای متربی از جمله ویژگیهای روانشناختی نیاز دارد و توجه یا دقت یکی از تواناییهای مهم شناختی است که بدون آن یادگیری و تربیت معنوی روی نخواهد داد. در این راستا، هدف این مقاله بررسی نقش و جایگاه روند تحول انواع توجه کودکان در میزان آموزشپذیری جنبههای معنوی بود. در این پژوهشِ توصیفی−استنادی، از منابع مختلف، برای رهیافت تربیت معنوی براساس انواع توجه استفاده شد. این بررسی نشان داد براساس الگوی تحولی توجه بینایی، شنوایی، انتقالی، پایدار، انعطافپذیر، معطوفشده، انتخابی و تقسیمشده در تربیت معنوی کودکان نمیتوان از یک شیوۀ یکسان آموزش استفاده کرد. همچنین، در این راستا جنسیت و سن کودکان نقشی مهم دارند و نکات مهمی برای مربیان معنوی دربردارند. تربیت معنوی ابعاد و پیچیدگیهای مختلفی دارد که تحقق آن بدون ملاحظه تحول انواع توجه در گروههای مختلف سنی کودکان امکانپذیر نیست و به پژوهشهای بیشتر در اینباره نیاز است. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه؛ کودکان؛ پیشدبستان؛ دبستان؛ تربیت معنوی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، نادر (1367)، مقدمهای بر مصورسازی کتاب کودکان، تهران: آگاه. حافظی، علیرضا؛ احمد یارمحمدیان و امیر قمرانی (1396)، ساخت و هنجاریابی آزمون انواع توجه برای کودکان 5 تا 12 ساله، تدوین برنامه آموزشی توجه براساس این آزمون و بررسی تأثیر آن بر عملکرد توجهی، یادگیری، خود ناتوانسازی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه دانشآموزان دبستانی دارای اختلالات یادگیری، پایاننامه دکتری، اصفهان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. حسنپور، محسن (1388)، تصویرسازی، تهران: فاطمی. شرفی، محمود و زینت شرفی (1392)، «تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، س4، ش4، ص119−140. شریعتمداری، علی (1366)، مقدمه روانشناسی، اصفهان: مشعل. شمشیری، بابک و مرضیه نوذری (1390)، «آسیبهای تربیت دینی کودکان مقطع پیشدبستانی از نظر متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی، ادبیات کودک و مربیان پیشدبستانی»، تربیت اسلامی، س6، ش12، ص51−73. فرامرزی، سالار؛ رضا همایی و محمد سلطان حسینی (1388)، «بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان»، مطالعات اسلام و روانشناسی، س3، ش5، ص7−23. نیکوسخن، سوادبه (1392)، «بررسی تأثیر تصویرسازی کتاب کودک»، کتاب مهر، ش9، ص60−83. وست، ویلیام (2004)، رواندرمانی و معنویت، مترجمان شهیدی، شهریار و شیرافکن، سلطانعلی (1389)، تهران: رشد. هادیتبار، حمیده؛ شکوه نوابینژاد و قدسی احقر (1391)، «بررسی تأثیر آموزش مفاهیم معنایابی بر هوش معنوی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی 1389−90»، طب جانباز، س4، ش15، ص1−11. یارمحمدیان، محمدحسین؛ احمدعلی فروغی ابری؛ ابراهیم میرشاه جعفری و احمدرضا اوجینژاد، (1391)، «بررسی تطبیقی رویکردهای تربیت معنوی با توجه به مؤلفههای برنامه درسی در چند کشور جهان»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، س3، ش1، ص83−102. Azizi, F., (2013), “Development of spirituality and Religion in childhood”, Journal of medical History, 6 (21): 7-14.
Cohen, R., A., (2014), The Neuropsychology of Attention, Second Edition Springer Science & Business Media New York.
Cohen, M. Ben-Zur, H. Rosenfeld, M., (2008), “Sense of Coherence, Coping Strategies, and Test Anxiety as Predictors of Test Performance among College Students”, International Journal of Stress Management, Vol. 15, Issue. 3, pp. 289-303.
Coles, R., (1990), The Spirtual Life of children, London: Harper Collins.
Commodari, E., & Guarnera, M., (2005), “Attention and reading skills”, Perceptual and Motor Skills, 100, pp.3753–3786.
Deffenbacher, J.L., (1980), “Worry and Emotionality in Test Anxiety”, Journal of Educational Psychology, 49,111-124.
Keetch, K.M., & Lee, T., (2007), “The effects of self-regulated and experimental – imposed practice schedules on motor learning for tasks of varying difficulty”, Research Quarterly for Exercise and Sport, 18, 5, PP:476-486.
Lipman, M., (1980), Philosophy in the Classroom, Philadelphia: Temple University, London: Bloomsbury.
McCloskey, G., Perkins, L., & Divner, B., (2009), Assessment and intervention for executive function difficulties, New York: Rutledge Press .
Schermer,C. R., (2005), “Language Learning Disorder”, Journal Pediatric,8:2.Sci.22(4):656-9.
Seidman, L. J., (2006), “Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan”, Clinical Psychology Review, 26, 466–485.
Wolman ,R.N., (2001), Thinking With Your soul: Spiritual Intelligence and why it matters, New York: Harmony Book.
Wu, W., & Magill, RA, (2004). “To dictate or not:The exploration of a self-regulated practice schedule”, Journal of sport & Exercise psychology, 26, S202.
Wulf, G., Hoger, M., Shea, CH., (1999), “Benefits of blocked over serial “feedback on complex motor skill learning”, Journal of motor behavior, 31, 1, PP: 95-103.
Zohar, Danah and Ian Marshall, (2000), “SQ: Spiritual Intelligence, the Ultimate Intelligence”, Psychology, Vol. 32, No. 30, pp. 276-290. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,644 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,051 |