تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,396 |
توسعه روششناسی استنباط از سنت فعلی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 24، شماره 96، مهر 1397، صفحه 91-103 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2018.1505 | ||
نویسنده | ||
مهدی مردانی(گلستانی)* | ||
دانشگاه قرآن و حدیث | ||
چکیده | ||
برپایه اندیشه شیعه، سنت فعلی یکی از منابع استنباط آموزههای دینی است که بهدلیل عدم تنقیح مبانی و شیوههای بهکارگیری آن، چندان که باید مورد توجه اندیشمندان قرار نگرفته است. یکی از راههای افزایش بهرهگیری از سنت فعلی در استنباط آموزههای دینی، تبیین پیشفرضها و باورهایی است که پذیرش آنها، موجب کارآمدی بیشتر سنت فعلی در استنباط میشود. این پژوهش کوشید تا به روش تحلیلی - اکتشافی یک باور بنیادین را تقریر نماید که برپایه دلالت سنت فعلی استوار شده است و با تبیین پیامدِ پذیرش آن، روشهای استنباط از سنت فعلی را توسعه بخشد. باور به دلالت استقلالی سنت فعلی، از پیشفرض های مؤثر در توسعه استنباط از سنت فعلی است که پیامد آن، گسترش روشهای استنباط از سنت فعلی به دو روش استخراج اصل حاکم و عصریسازی است | ||
کلیدواژهها | ||
فعل معصوم؛ دلالت سنت فعلی؛ توسعه استنباط؛ روش اجتهاد؛ مبانی استنباط | ||
مراجع | ||
ابن ابیجمهور، محمد (1405)، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، قم: دار سیدالشهدا. ابن الشهید الثانی، محمد بن حسن (1419)، إستقصاء الاعتبار فی شرح الإستبصار، قم: مؤسسه آل البیت. ابن بابویه، محمد بن علی (1362)، الخصال، قم: جامعه مدرسین. ________ (1376)، الامالی، تهران: کتابچی. ________ (1385)، علل الشرایع، قم: داوری. ابن سعد، محمد (1410)، الطبقات الکبری، بیروت: دار الکتب العلمیه. ابن میثم، میثم بن علی (1362)، شرح نهج البلاغه، قم: نشر الکتاب. ابوداود سجستانی، سلیمان بن اشعث (بیتا)، سنن ابیداود، بیروت: المکتبة العصریه. ابونعیم اصبهانی، احمد بن عبدالله (1394)، حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، مصر: السعاده. اسلامی، سیدحسن (1386)، «قاعده زرین در حدیث و اخلاق» علوم حدیث، ش46، ص 5-33. امام خمینی، روح الله (1415)، انوار الهدایة فی التعلیقة على الکفایه، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). بیهقی، احمد بن حسین (1424)، السنن الکبری، بیروت: دار الکتب العلمیه. بیهقی، علی بن زید (1367)، معارج نهجالبلاغة، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره). جرجانی، علی بن محمد (1370)، التعریفات، تهران: ناصر خسرو. حر عاملی، محمد بن حسن (1409)، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسه آل البیت. حسینی شیرازی، سیدصادق (1427)، بیان الأصول، قم: دار الانصار. حسینیان، حامد (1393)، «سیره پویا؛ چالشهای فراروی عمل به سیره و راه برون رفت از آن»، مجموعه مقالات سبک زندگی اهلبیت(ع)، ج1، ص 94-116. حکیم، سیدمحمدتقی (1418)، الاصول العامة فی الفقه المقارن، قم: مجمع جهانی اهلبیت(ع). حلی، حسن بن یوسف (1425)، نهایة الوصول الى علم الأصول، قم: موسسه الامام الصادق(ع). حمیری، عبد الله بن جعفر (1413)، قرب الإسناد، قم: مؤسسه آل البیت. خداپرستی، فرج الله (1376)، فرهنگ واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی، شیراز: دانشنامه فارس. خویی، سیدابوالقاسم (1422)، محاضرات فى أصول الفقه، قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی. دهخدا، علی اکبر (1364)، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران. راد، علی (1390)، مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن با رویکرد نقادانه به آرای ذهبی، عسال و رومی، تهران: نشر سخن. ساروخانی، باقر (1380)، درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان. سبزواری، هادی (1417)، شرح المنظومة، تصحیح و تعلیق حسن حسن زاده آملی، تهران: نشر ناب. سمنون، مرتضی (1385)، «قلمرو شریعت و حجیت سنت فعلی»، آیینه معرفت، ش 8، ص1-24. سیدرضی، علی بن حسین (1372)، نهج البلاغه، قم: بنیاد نهج البلاغه. شوشتری، محمدتقی (1376)، بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة، تهران: امیر کبیر. شیخ انصاری، مرتضی (1415)، کتاب المکاسب المحرمة و البیع و الخیارات، قم: کنگره بزرگداشت شیخ اعظم انصارى. صدر، سیدمحمدباقر (1418)، دروس فی علم الأصول، قم: موسسه النشر الاسلامی. صفری فروشانی، نعمت الله (1381)، نقش تقیه در استنباط، قم: بوستان کتاب. صفی پوری، عبدالرحیم (1390)، منتهی الارب فی لغة العرب، تهران: دانشگاه تهران. طباطبایی، سیدمحمدکاظم (1394)، «قواعد استنباط از سیره نبوی»، سیره پیامبر خاتم(ص)، ج1، ص65-72. طوسی، محمد بن حسن (1407)، تهذیب الاحکام، تهران: دار الکتب الاسلامیه. _______ (1414)، الامالی، قم: دار الثقافه. عمید، حسن (1389)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: اشجع. غزالی، محمد (1413)، المستصطفی، بیروت: دار الکتب العلمیه. فیض کاشانی، محمد محسن (1406)، الوافی، اصفهان: کتابخانه امام امیرالمومنین(ع). قدیری معصوم، مجتبی (1379)، «سیری در مفاهیم و ابعاد مختلف توسعه»،مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش 156، ص1-16. قطبالدین رازی، محمد بن محمد (1393)، لوامع الاسرار فى شرح مطالع الانوار، تهران: دانشگاه تهران. کراجکی، محمد بن علی (1410)، کنز الفوائد، قم: دار الذخائر. کلینی، محمد بن یعقوب (1407)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه. مجتهد خراسانی، محمود (1340)، رهبر خرد، تهران: کتابخانه خیام. مجلسی، محمد باقر (1403)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی. _______ (1406)، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره). محقق حلی، جعفر بن حسن (1408)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: اسماعیلیان. محمدی ریشهری، محمد و دیگران (1394)، سیره پیامبر خاتم(ص)، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم: دارالحدیث. معین، محمد (1385)، فرهنگ فارسی معین، تهران: راه رشد. مغنیه، محمدجواد (1975)، علم أصول الفقه فی ثوبه الجدید، بیروت: دار العلم للملایین. مومن قمی، محمد (1419)، تسدید الاصول، قم: دفتر انتشارات اسلامی. هاشمیشاهرودی، سیدمحمود (1387)، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع)، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی. یزدی، سیدمحمد اظم (1419)، العروة الوثقى فیما تعم به البلوى (المحشى)، قم: دفتر انتشارات اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,042 |