تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,318 |
مرزشناسی و مرزداری در رویکرد تأسیسی به علم دینی با تأکید بر حوزه علوم تربیتی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 24، شماره 94، فروردین 1397، صفحه 119-138 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2018.1453 | ||
نویسندگان | ||
نرگس سجادیه* 1؛ سعید آزادمنش2؛ آزاد محمدی2؛ محمدرضا مدنی فر2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
باقری (1391) با طرح رویکرد تأسیسی، یکی از رویکردهای معطوف به علم دینی، تلاش کرده تا با مصداقیابی در علوم تربیتی، گزارههایی فلسفی در این حوزه از علوم انسانی فراهم آورد؛ به این امید که این گزارهها بتوانند در مقام سخت هستهای فلسفی، هدایتگر برنامههای پژوهشی–علمی باشند و علمی دینی را در این حوزه پایهگذاری کنند. یکی از چالشهای پیشروی این رویکرد، وجود ابهام در برخی مفاهیم مطرح در آن است. این ابهام، گاه فهمهایی از آن را مطرح کرده که با ادعاهای اساسی آن در تعارض قرار گرفته است. این مقاله بر آن است تا با خوانشی دوباره از این رویکرد و با تمرکز بر مرزهای مفهومی مندرج در آن، تفسیرهای روا و ناروا از آن را متمایز و برخی فهمها از آن را نقادی کند. رویکرد روشی این مقاله، نوعی تحلیل مفهومی و تحلیل زبانی در هندسه این دیدگاه خواهد بود. هفت مرز مفهومی اساسی در این مقاله مد نظر قرار گرفتهاند که برخی از آنها بدین قرارند: مرز میان علم به معنای خاص تجربی و دانش به معنای عام، مرز میان مفروض بودن و مصون بودن پیشفرضها، مرز میان نسبیت معرفتی و نسبیت معرفتشناختی و مرز میان داوری تجربی و باور دینی | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد تأسیسی؛ علوم تربیتی؛ معرفت؛ پیشفرض؛ دین؛ باور؛ عمل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,066 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,252 |