تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,858 |
مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 8، شهریور 1388، صفحه 141-160 اصل مقاله (233.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا تقوی1؛ سید علی اکبر حسیینی2؛ سید حسین سلیمی3؛ جواد ملازاده2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی | ||
چکیده | ||
هدف از نوشتار حاضر، تاکید بر نقش تهذیب نفس در درک حقایق کلی عالم هستی و تبیین جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی است. بررسی منابع حاکی از آن است که یادگیری می تواند به سه سطح: 1) یادگیری در حیوانات، 2) یادگیری در انسان، و 3) یادگیری در انسان های برگزیده تقسیم بندی شود. یادگیری در انسان های برگزیده، خود می تواند به دو نوع کشف و شهود که عمدتا" حاصل کوشش انسان (عامل درونی) و الهام و علم لدنی که نتیجة افاضة الهی (عامل بیرونی) است، تقسیم گردد. بر اساس این نظریه، تلاش برای یادگیری در سطوح اول و دوم منتهی به کسب "دانش" و دستیابی به سطح سوم فراگیری که با تلاش فرد و یا افاضة الهی انجام می پذیرد، منتهی به کسب معرفت (حکمت) می گردد. پس از شرح و تبیین این نگاه به یادگیری، تآکید بر ضرورت ارائة تلفیقی دانش و معرفت در مدارس و دانشگاه های کشور بر این نوشتار مهر ختام می زند | ||
کلیدواژهها | ||
علم معرفتی؛ کشف و شهود؛ الهام و علم لدنی؛ عالمان اسلامی؛ مدل یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,110 |