تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,327 |
معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 10، دوره 23، شماره 92، مهر 1396، صفحه 289-310 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نویسندگان | ||
زهره علوی راد1؛ سید محمد علی تقوی* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
جامعهگرایی یکی از مکاتب منتقد سنت روشنگری و اندیشه مدرن در منظومة فکری غرب معاصر است. مایکل سندل، السدیر مکاینتایر و چارلز تیلور از نظریهپردازان اصلی و چهرههای شناخته شدة این مکتب فکری به طور مشخص به نقد مبانی فلسفی و بنیانهای لیبرالیسم میپردازند. یکی از حوزههای رویارویی جامعهگرایان با لیبرالها معرفتشناسی است که این مقاله محورهای اصلی آن را بررسی میکند. اندیشمندان جامعهگرا مشترکاً معرفت جهانشمولگرا و نیز فردگرای لیبرال را نقد میکنند و در مقابل از معرفتی محدود به دو قید تاریخ و اجتماع دفاع میکنند. البته به باور ایشان، تاریخی و اجتماعی شمردن معرفت سبب گرویدن آنان به مسلک ذهنیگرایی و نسبیگرایی نمیشود، بلکه بیانگر محدودیتی است که ذهن آدمی در فرایند شناخت با آن روبهروست. برخلاف نسبی گرایان، جامعهگرایان از وجود واقعیت عینی و امکان کشف آن، البته از مجرای اجتماع، سخن میگویند. محور مشترک دیگر در معرفتشناسی جامعهگرایی، باور به لزوم وجود پیوند میان هست و باید است. از اینرو، آنان لیبرالیسم را به دلیل ادعای بیطرفی ارزشی و ترویج ایدة جدایی دانش از ارزش مورد انتقاد قرار میدهند | ||
کلیدواژهها | ||
جامعهگرایی؛ لیبرالیسم؛ معرفتشناسی؛ تاریخ؛ اجتماع؛ عینیگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,634 |