تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,857 |
بررسی ارزشیابی برنامه درسی قرآن پایه چهارم ابتدایی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 8، شهریور 1388، صفحه 105-140 اصل مقاله (309.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا شعبانی | ||
عضو هیئت علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر معطوف به ارزشیابی برنامه درسی قرآن پایه چهارم اعم از برنامه درسی مصوب، اجرا شده و کسب شده است. روش انجام پژوهش از نوع مطالعات ارزشیابی که با روش آمیخته به صورت تحلیلی –توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پایه چهارم سراسر کشور در سال تحصیلی 81-80 است. نمونهگیری به صورت نمونه برداری تصادفی - طبقهای و نمونهگیری خوشهای با توجه به ویژگیهای نمونه انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اهداف در حیطه شناختی، مهارتی، نگرشی بطور گسترده در راهنمای برنامه قرآن لحاظ شده است ولی بسیاری از آنها در طرحریزی برنامه مورد استفاده قرار نگرفته است. اهداف در حیطه عاطفی در سطوح پایین تنظیم شده است، و همچنین در سطوح مختلف به صورت تحلیلی و تفسیری مرتبط با یکدیگر نیستند. این اهداف به صورت بخشهای جدا از هم (شناختی، مهارتی، نگرشی) تنظیم شده است و بین اجزاء ارتباطی وجود ندارد و با ارزشهای اخلاق دینی و رفتارهای اجتماعی ارتباط کمتری دارد. برای دستیابی به اهداف آموزش قرآن حدود 27 درصد معلمین 2 ساعت را مشروط بر کم کردن حجم کتاب لازم دانستهاند. در برنامه قرآن بر حجم فراوان مطالب و سطوح پایین یادگیری تأکید شده است و در بکارگیری ارزشهای دینی در موقعیتهای مختلف توفیق چندانی حاصل نشده است. در تنظیم محتوای برنامه قرآن روشهای سنتی غالب است. بر همین اساس راهکارهایی برای بازنگری در برنامه درسی مصوب و اجرا شده و کسب شده در عناصر اهداف، محتوا، روشهای آموزشی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ اهداف؛ محتوا؛ روشهای آموزش؛ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی؛ ارزشیابی برنامههای درسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,388 |