تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,473,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,124,584 |
بررسی محدوده سنی تحقق درک معقولات ثانیه فلسفی در کودکان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 26، فروردین 1397، صفحه 49-71 اصل مقاله (4.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2018.1403 | ||
نویسندگان | ||
مهدی پرویزی* 1؛ علی ستاری2 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان و تصوف، دانشگاه ادیان و مذاهب(نویسنده مسئول) | ||
2استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی و تعیین محدوده سنیای است که کودکان در آن میتوانند معقولات ثانیه فلسفی را درک کنند. پژوهش از نوع ترکیبی و با کاربرد روش کیفی و کمّی انجام شده است. از روش کیفی در تبیین چگونگی ادراک مفاهیم فلسفی و فرایند درک مفاهیم عقلی و فلسفی تا محدوده سنی شش سالگی، و از روش کمّی برای تعیین میزان درک مفاهیم فلسفی توسط کودکان در سن شش سالگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش 24 نفر شامل شش دختر و هجده نفر پسر است. در مراحل انجام پژوهش ابتدا مشخص شد که سه مرتبه نخست عقل نظری (عقل بالقوه، عقل بالملکه و عقل بالفعل) در چه محدوده سنی تحقق پیدا میکنند و سپس متناظر با آن کیفیت درک انواع مفاهیم در دوران کودکی تبیین و محدوده سنی درک معقولات ثانیه فلسفی در کودکان تعیین و در پایان میزان درک کودکان از مفاهیم فلسفی در این محدوده سنی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که کودکان در مرتبه عقل بالقوه نمیتوانند مفاهیم کلی را درک کنند. آنان در مرحله عقل بالملکه معقولات اولی مانند درخت، اسب، کوه و خانه را درک میکنند و در مرتبه عقل بالفعل، معقولات ثانیه فلسفی مانند وجود، عدم، ماهیت، علت و زمان را درک میکنند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنف و خی دو استفاده شده و با توجه به شواهد پژوهش کودکان در سن شش سالگی به مرتبه عقل بالفعل دست یافته و توانایی درک مفاهیم فلسفی را پیدا میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مراتب عقل نظری؛ درک مفاهیم عقلی؛ معقولات ثانیه فلسفی؛ کودک؛ آموزش فلسفه اسلامی به کودکان؛ و سن درک مفاهیم فلسفی | ||
مراجع | ||
1. اسماعیلی، مسعود (1389)، معقول ثانی فلسفی در فلسفه اسلامی (سیر بحث در تاریخ فلسفه و نقد و تحلیل مسئله)، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe. 2. ـــــــــــ (1388)، «معقول ثانی در فلسفه صدرالمتالهین»، ذهن، 10 (40)، ص17−54. 3. پرویزی، مهدی (1392)، فلسفه اسلامی؛ طرح درسهایی برای آموزش به کودکان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 4. ـــــــــــ (1393)، شیوه آموزش مفاهیم فلسفه اسلامی به کودکان پیش از دبستان، بیجا. 5. روضاتی، سیدمحمد (1382)، «نقد نظریه ملاصدرا دربار معقول ثانی فلسفی»، مقالات و بررسیها، 36 (74)، ص161−168. 6. سبزواری، ملاهادی (1416ق)، شرح المنظومه، تهران: ناب. 7. سجادى، سیدجعفر (1373)، فرهنگ معارف اسلامى، تهران: دانشگاه تهران. 8. سیف، علیاکبر (1392)، روانشناسی پرورشی نوین، تهران: دوران. 9. شریف، زهرا (1388)، «معقول ثانی فلسفی در فلسفه مشائیاشراقی (از خواجه نصیر تا میرداماد)»، معرفت فلسفی، 7 (25)، ص38−80. 10. شیرازى، قطبالدین (1369)، درة التاج، تهران: حکمت. 11. صدرالمتألهین (1354)، المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران. 12. ـــــــــــ (1360)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، مشهد: المرکز الجامعی للنشر. 13. ـــــــــــ (1363)، مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی. 14. ـــــــــــ (1302ق)، اکسیر العارفین: مجموعة الرسائل التسعة، تهران: مکتبة المصطفوی. 15. ـــــــــــ (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث. 16. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1373)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، در: مجموعه آثار شهید مطهری، ج6، تهران: صدرا. 17. ـــــــــــ (1422ق)، نهایة الحکمة، قم: مؤسسة النشر الاسلامی. 18. فنائی اشکوری، محمد (1387ش)، معقول ثانی (تحلیلی از انواع مفاهیم کلی در فلسفه اسلامی و غربی)، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe. 19. مصباح، محمدتقی (1366)، آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات. 20. مطهری، مرتضی (1372)، شرح منظومه، در: مجموعه آثار شهید مطهری، ج5، تهران: صدرا. 21. ـــــــــــ (1373)، اصول فلسفه و رئالیسم، در: مجموعه آثار شهید مطهری، ج6، تهران: صدرا. 22. ـــــــــــ (1374)، شرح مبسوط منظومه، در: مجموعه آثار شهید مطهری، ج9، تهران: صدرا. 23. ـــــــــــ (1375)، شرح مبسوط منظومه، در: مجموعه آثار شهید مطهری، ج10، تهران: صدرا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,260 |