تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,858 |
سازواریها و ناسازواریهای تلقین در تربیت دینی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 8، شهریور 1388، صفحه 27-43 اصل مقاله (198.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی قاسمپور دهاقانی1؛ سید ابراهیم جعفری2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
روش تلقین، یکی از روشهای مورد استفاده در تربیت دینی است. برخی از کارشناسان تربیت دینی معتقدند در تربیت باید از روشهایی استفاده کرد که موجب تغییر نگرش متربی شود و چشمانداز شناختی در او ایجاد کند. از نظر آنان کاربرد تلقین، قبولی کورکورانه و عادت به یادگیری و یادآوری مکانیکی آموزهها را در پیدارد و موجب ایجاد خصوصیاتی همچون تسلیم و انقیاد در متربی میشود. موافقان بکارگیری این روش در تربیت دینی نیز معتقدند، کاربرد روشهایی غیر از تلقین همچون روشهای عقلانی منوط به رشد عقلی در متربی است. مقالهحاضر، به بررسی چالشها، پیامدها و محاسن ناشی از بکارگیری روش تلقین در تربیت دینی پرداخته و به تشریح ماهیت و مفهوم تلقین و تربیت دینی و سازواری و ناسازواری آن پرداخته است. از آنجایی که نمیتوان در دورههای کودکی منتظر رشد فرایند عقلانی در متربیان شد و به آموزش عقلانی دین پرداخت، بنابراین در دوران کودکی، که دورة تمهید برای قلمرو اصلی تربیت دینی است، میتوان از روش تلقین برای ایجاد برخی آداب و صفات انسانی و اخلاقی استفاده کرد. همچنین از این روش نیز میتوان برای تثبیت ایمان در دورههای بالاتر رشد بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تلقین؛ تربیت دینی؛ آموزش عقلانی؛ سازواری و ناسازواری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,829 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,417 |