تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,401 |
نقد و بررسی مؤلفههای ماهیت علم در آموزش علم | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 23، شماره 93، دی 1396، صفحه 135-160 اصل مقاله (1.38 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2017.1398 | ||
نویسندگان | ||
حسین شیخ رضایی* 1؛ فهیمه ابراهیمی تیرتاش2 | ||
1استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران | ||
چکیده | ||
سالهاست که ماهیت علم به عنوان یکی از اهداف آموزش علم مورد توجه قرار گرفته و درک ماهیت علم به عنوان یکی از اجزای سواد علمی مطرح شده است. در این مقاله که پژوهشی توصیفی-تحلیلی است پس از طرح رویکرد زمینهگرا در آموزش علم و انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم میرود، به چیستی ماهیت علم و مؤلفههای آن پرداخته میشود و سپس دیدگاه استاندارد درباره ماهیت علم که در استانداردهای بینالمللی آموزش علم مؤلفههای آن را شاهد هستیم معرفی شده و نقدهای وارد برآن، از جمله ارائه تصویری ثابت و غیر پویا از علم مطرح میشود. از طرفی دیگر نشان داده میشود که این دیدگاه بهگونهای با فلسفه علم هنجاری مرتبط است. در ادامه دیدگاههای رقیبی چون وجوه علم و شباهت خانوادگی درباره ماهیت علم معرفی و نشان داده میشود که رویکرد شباهت خانوادگی افزون بر اینکه مؤلفههای دو رویکرد دیگر را شامل میشود، جامعتر، نظاممندتر، متنوعتر و در کل از مفهوم سطح بالاتری برخوردار است؛ همچنین این رویکرد سازگار با فلسفه علم توصیفی است. در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای ورود ماهیت علم به برنامه ریزیهای درسی و آموزشی آموزش و پرورش و تربیت معلم کشور ایران ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علم؛ ماهیت علم؛ سواد علمی؛ دیدگاه استاندارد؛ رویکرد وجوه علم؛ رویکرد شباهت خانوادگی؛ رویکرد زمینهگرا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,517 |