| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,307 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,607,144 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,969,608 |
نقد و بررسی مؤلفههای ماهیت علم در آموزش علم | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 6، دوره 23، شماره 93، دی 1396، صفحه 135-160 اصل مقاله (1.38 M) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2017.1398 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین شیخ رضایی* 1؛ فهیمه ابراهیمی تیرتاش2 | ||
| 1استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران | ||
| چکیده | ||
| سالهاست که ماهیت علم به عنوان یکی از اهداف آموزش علم مورد توجه قرار گرفته و درک ماهیت علم به عنوان یکی از اجزای سواد علمی مطرح شده است. در این مقاله که پژوهشی توصیفی-تحلیلی است پس از طرح رویکرد زمینهگرا در آموزش علم و انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم میرود، به چیستی ماهیت علم و مؤلفههای آن پرداخته میشود و سپس دیدگاه استاندارد درباره ماهیت علم که در استانداردهای بینالمللی آموزش علم مؤلفههای آن را شاهد هستیم معرفی شده و نقدهای وارد برآن، از جمله ارائه تصویری ثابت و غیر پویا از علم مطرح میشود. از طرفی دیگر نشان داده میشود که این دیدگاه بهگونهای با فلسفه علم هنجاری مرتبط است. در ادامه دیدگاههای رقیبی چون وجوه علم و شباهت خانوادگی درباره ماهیت علم معرفی و نشان داده میشود که رویکرد شباهت خانوادگی افزون بر اینکه مؤلفههای دو رویکرد دیگر را شامل میشود، جامعتر، نظاممندتر، متنوعتر و در کل از مفهوم سطح بالاتری برخوردار است؛ همچنین این رویکرد سازگار با فلسفه علم توصیفی است. در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای ورود ماهیت علم به برنامه ریزیهای درسی و آموزشی آموزش و پرورش و تربیت معلم کشور ایران ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش علم؛ ماهیت علم؛ سواد علمی؛ دیدگاه استاندارد؛ رویکرد وجوه علم؛ رویکرد شباهت خانوادگی؛ رویکرد زمینهگرا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,165 |
||