تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,314 |
بررسی و طبقهبندی مفاهیم استعاری مدیریت دانش:مطالعه منابع وحیانی و روایی و منابع غربی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 92، مهر 1396، صفحه 103-134 اصل مقاله (3.02 M) | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل گائینی1؛ حسنعلی نعمتی شمس آباد2؛ مرضیه صبائی* 3 | ||
1استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ | ||
2استادیار مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات موسسه نور طوبی | ||
چکیده | ||
هدف مقاله، دستهبندی استعارههایی است که مفهوم دانش را تبیین و جایگاه آن را در مبحث مدیریت دانش، نمایان میکنند. در این مقاله مفاهیم نهفته در استعارههایی که در متون متخصصان این حوزه، برای واژه دانش بهکار گرفته شده، بررسی میشود و زمینه را برای پاسخ به این سوال فراهم میآورد که دانش در سازمانها، چه نقش و جایگاهی دارد و چگونه باید مدیریت شود؟ برای پاسخ به این سوال، مقالههای مدیریت دانش در تعدادی از پایگاههای علمی به صورت روشمند مرور شد. در همین راستا و به دلیل تاکید اسلام بر نقش و اهمیت دانش، مجموعهای از آیات قرآن و روایاتِ حاوی واژه علم استخراج گردید و پس از بررسی متنِ آیات و روایات به روش تحلیلی، مجموعه گستردهای از استعارهها، مختصِّ واژه علم گردآوری شد تا با در دست داشتن یک دستهبندی از استعارههای دانش موجود در متون وحیانی و روایی، ضمن مروری همه جانبه بر استعارههای دانش، بیانِ نتایجِ مدیریتی حاصل، ما را به سمت دستیابی به هدفمان که نمایش جلوه ارزشمندِ دانش برای رشد و تعالی هر سازمان است هدایت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ استعاره؛ مدیریت دانش؛ استعاره مفهومی؛ سازمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,576 |