تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,231,005 |
روایت در جایگاه تحقیق و تحقیق در جایگاه روایت: نکات اشتراک و افتراق | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 23، شماره 90، فروردین 1396، صفحه 141-169 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نویسندگان | ||
محسن نوغانی1؛ اعظم عباچی* 2 | ||
1دانشیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دوره دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
روایت کنشی قدیمی است که هنوز هم در سراسر جامعه مدرن در هزاران شکل از رمان گرفته تا بازیهای رایانهای نمود یافته است. در عین حال هنوز حوزه تحقیق روایی از نوینترین رویکردهای پژوهشی است. از اینرو به سرعت در حال تحول میباشد. این مقاله به بررسی شکل نو ظهوری از تحقیق روایتی، بهعنوان روایت در جایگاه پژوهش (NAR) میپردازد. ابتدا به بررسی فرم آشنای تحقیق روایتی میپردازیم که تحقیق در جایگاه روایت (RAN) است و بر مبنای ابزار پژوهش استاندارد (بهعنوان مثال، مصاحبهها، مجلات ...)، و بر پایه مشارکت جمعی و تجارب شرکتکنندگان به طریق ترکیب روایی طراحی شده است. در ادامه آن را از نظر اشاعه و مخاطب، جمعآوری دادهها و تحلیل، بیانیه هدف و تم بررسی میکنیم. دررویکرد روایت در جایگاه پژوهش (NAR) زبان و شکل روایت، ذهنیت و تعمیم و معیارهای ارزیابی بررسی میشود. در مقابل RAN که فرایند ترکیب روایت، ثانویه است و مشارکت جمعی در پژوهش بسیار حیاتی است، در NAR روند ترکیب روایت بهعنوان مهمترین ابزار مقدماتی جمعآوری دانش است و بر تشریک مساعی شرکتکنندگان تکیه نمیکند. مقاله حاضر به کاوش در معیارهای بدیلی که برای پژوهشگران روایتی مطرح شدهاند پرداخته و در کل، برخی توافقها و همپوشیها بین این معیارها دیده میشوند | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ روایتگری؛ رویکرد روایتی RAN؛ رویکرد روایتی NAR | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,644 |