تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,706 |
نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 25، مهر 1396، صفحه 55-70 اصل مقاله (575.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2017.1345 | ||
نویسندگان | ||
پریسا ایران نژاد1؛ فاطمه منعمی2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول) | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله، نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه است. روش تحقیق توصیفی−پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیههای چهارگانه شهر کرج است که در سال تحصیلی 93−94 مشغول به تحصیل بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از تعداد 28194 نفر کل جامعه آماری و براساس فرمول کوکران 379 نفر مطالعه شدند. شیوه گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته حاوی 70 سؤال بسته پاسخ از طیف لیکرت بود. جهت تأیید روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و از نظر اساتید مجرب استفاده شد که سرانجام پس از اصلاح و تأیید روایی، برای کسب پایایی، پرسشنامه میان 30 نفر از دانشآموزان در دسترس توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 751/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار spssدر سطح آمار توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. در این مقاله چهار بعد شامل مهارتهای زندگی، بهداشت و ایمنی، فرهنگ و هنر، دینی و مذهبی بررسی شد. یافتهها نشان میدهد، به جز بعد مهارتهای زندگی میان وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی در ابعاد دینی و مذهبی، بهداشت و ایمنی و فرهنگ و هنر تعادل برقرار نیست و به برنامه آموزشی نیاز وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ نیازسنجی؛ برنامه آموزشی و دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
1. آریانپور، عباس و منوچهر آریانپور (1390)، فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی، یک جلدی، چاپ دوازدهم، تهران: امیرکبیر. 2. احمدی، حبیب (1384)، جامعهشناسی انحرافات، تهران: سمت. 3. حاجیانی، ابراهیم (1386)، الگوی سبک زندگی ایرانیان، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک. 4. ــــــــــ ، (1388)، جامعهشناسی هویت ایرانی، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک. 5. حسین شریفی، احمد (1391)، همیشه بهار، اخلاق و سبک زندگی اسلامی، تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها. 6. فاضل قانع، حمید (1391)، «درآمدی بر سبک زندگی اسلامی»، مجله مطالعات اجتماعی و رسانه، دوره اول، شماره 2، ص9−15. 7. فتحی واجارگاه، کورش (1375)، نیازسنجی در برنامهریزی درسی و آموزشی، تهران: وزارت آموزش و پرورش، اداره کل تربیت معلم و آموزش نیروی انسانی. 8. ــــــــــ ، (1377)، طراحی الگوی نیازسنجی در برنامه درسی، رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس. 9. ــــــــــ ، (1378)، «الگوی جامع و پویای نیازسنجی برنامه درسی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 57، دوره 24، شماره 1، ص120−130. 10. ــــــــــ ، (1381)، نیازسنجی آموزشی (الگوها و فنون)، تهران: آییژ. 11. کاویانی، محمد (1390)، «کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی»، مجله روانشناسی و دین. 12. ــــــــــ ، (1391)، سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 13. لعلی، محسن؛ احمد عابدی و محمدباقر کجباف (1387)، «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی ISQ»، پژوهشهای روانشناختی، دوره 15، شماره 1، ص64−80. 14. مهدوی کنی، محمدسعید (1386)، دین و سبک زندگی، تهران: دانشگاه امام صادقg. 15. محدثی، جواد (1395)، چهل حدیث راه زندگی، سایت کتابخانه احادیث شیعه. 16. ممتاز، فریده (1381)، انحرافات اجتماعی: نظریهها و دیدگاهها، تهران: شرکت سهامی انتشار. 17. Rayner,S.Riding, R. (2012), “Towards a Categorisation of cognitive s and learnings”, Educational Psychology, No. 17, PP. 5-27
18. Sterenberg, R. J. (1997), “Mental self Government: A Theory of Intellectual styles and their development”, human development, No. 31, PP. 197-224.
19. Kaplan.H.I.& Sadock, V. (2007), Synopsis of psychiatry behavioral sciences / clinical psychiatry, 10th ed, Philadelphia: woitnrs Kiuwer/ Lippincott Williams, 443-446.
20. Sarashoe.W.(2004), “LIFE SKILL TRAINING: empirical finding and future direction”, Journal of primary prevention, 25 (2), PP. 211-218.
21. Shi.L.(2003), “The between Adult Attachment style and conflict Resolation in Romantic Relationship”, The American Journal of family Therapy, (31), PP. 143-157. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,016 |