تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,831 |
بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی سازمانی هدفمند | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 8و9، مرداد 1395، صفحه 51-74 اصل مقاله (968.42 K) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/im.2016.1328 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم رجب پور* 1؛ سعید شاکری2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2امور مالیاتی شیراز | ||
چکیده | ||
سرعت فزآینده انتقال اطلاعات و محیط متلاطم کنونی اهمیت مدیریت اطلاعات در سازمانها را دوچندان کرده است. از اینرو، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی هدفمند میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت نفت و گاز پارس میباشد که حجم نمونه 210 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 32 سوالی محققساخته میباشد. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته و پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، برابر با 88/0 بدست آمده است. برای سنجش فرضیهها و تأثیر مفاهیم مورد بررسی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، که مؤلفه نرمش و رفق رهبری کریمانه نسبت به مؤلفه شدت عمل آن، تأثیر بیشتری بر یادگیری سازمانی دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که فرضیههای پژوهش (رابطه بین رهبری کریمانه و فراموشی سازمانی هدفمند؛ رابطه بین رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی؛ رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی) مورد تأیید قرار گرفت و این روابط مستقیم و معنادار میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری؛ رهبری کریمانه؛ فراموشی سازمانی هدفمند؛ یادگیری سازمانی؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
1. آخربین، پیمان؛ عادل زاهد بابلان و عباس نقیزاده باقی (1393)، «رابطه سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران»، مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، سال یازدهم، شماره 1. 2. اخوان، پیمان؛ مهدی باقرزاده نیری و پژمان شادپور (1391)، «تحلیل فرایند فراموشی فعال دانشهای کهنه و قدیمی: بیمارستان شهید هاشمینژاد»، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 2. 3. بابااحمدی، سارا و ابراهیم رجبپور (1392)، «نقش و اهمیت مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده»، ششمین کنفرانس مدیریت دانش، تهران: سالن همایشهای بینالمللی شهید بهشتی. 4. پیروز، علیآقا (1390)، «رهبری در اسلام»، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، سال اول، شماره 3، ص91−116. 5. پیروز، علیآقا و ابوطالب خدمتی (1394)، مدیریت در اسلام، چاپ اول، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه. 6. چوپانی، حیدر؛ سیدعلی سیادت؛ مریم کاظمپور؛ رئوف رحیمی و مسلم ملکی حسوند (1392)، «افزایش یادگیری در سازمانها در پرتو نقشآفرینی رهبران تحولآفرین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1391−1392». فصلنامه مدیریت سلامت، سال شانزدهم، شماره 52. 7. حاجیعزیزی، نادیا؛ محدثه دخت عصمتی و شیما مرادی (1388)، «فراوشی سازمانی: رویکردی نوین در مدیریت دانش»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره 25، شماره 2، ص317−330. 8. حسینی، سیدیعقوب؛ رضا جلالی و فرزانه خسروانی (1389)، «فراموشی سازمانی؛ چالش مهم مدیران در عصر جدید کسب و کار»، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4. 9. حسینی، محمدعلی؛ نادیا منتظر صومعهسرایی؛ شهرام یزدانی و محمدرضا نخستین (1394)، «بررسی وضعیت قابلیت یادگیری سازمانی و موانع و تسهیلکنندههای آن در دانشگاه 10. رابینز، استیفن پی (1385)، رفتار سازمانی، ترجمۀ علی پارسیان و سیدمحمد اعرابی، جلد 12، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 11. رستهمقدم، آرش و عباس عباسپور (1390)، «کنکاشی بر موانع توسعه نظری یادگیری سازمانی، رویکردی نقادانه»، فصلنامه مدیریت و توسعه، سال سیزدهم، شماره 50، ص23−35. 12. زارعیمتین، حسن؛ سحر نیکمرام؛ مریم احمدی و فائزه حیدری (1391)، «بررسی تأثیر مؤلفههای رهبری معنوی بر قابلیت یادگیری سازمانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره 2. 13. صیادی، سعید؛ سلیمان احمدزاده؛ جبار باباشاهی و فراز صادق وزیری (1393)، «بررسی نقش رهبری معنوی بر توسعه سازمانی: تبیین نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی»، توسعه سازمانی پلیس، شماره 49، ص79−108. 14. طاهری، ماهدخت؛ عطااله اسدی لویه و حسین خوشرنگ (1393)، «ارتباط بین سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی»، فصلنامه پرستاری و مامایی جامعنگر، سال 24، شماره 71. 15. عزیزینژاد، بهاره؛ حسین جناآبادی و عبدالباسط مرادزاده (1393)، «طراحی مدل تأثیر سبک رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد سازمانی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری»، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 25، ص75−96. 16. مشبکی، اصغر و مسعود ربیعه (1388)، «فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک): اکسیر رقابتپذیری در سازمان»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13، شماره 4. 17. مشبکی، اصغر؛ نادر عندلیب اردکانی و داوود عندلیب اردکانی (1390)، «بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند: رویکردی نوین در مدیریت دانش»، فصلنامه مدیریت سلامت، سال چهاردهم، شماره 44. 18. Alavi M. , Leidner D.E. (2001), "Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues", MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1. 19. Azmi, F. T. (2005), "Mapping the Learn-Unlearn-Relearn Model Imperatives for Strategic Management", Indian Journal of Training & Development , pp. 4-14. 20. Besanko, D., Doraszelski, U., Kryukov, Y., & Satterthwaite, M. (2007), "Learning-by-doing, organizational forgetting, and industry dynamics", Econometrica, 78(2), 453-508. 21. Bettis R, Prahalad, C. (1995), "The dominant logic: Retrospective and extension", Strategic Management Journal, No. 16: pp. 5-14. 22. Burnes, B; Todnem, R. (2012), "Leadership and Change: The Case for Greater Ethical Clarity", J Bus Ethics, No. 108, pp. 239: 252. 23. Casey, A.j; Olivera, F. (2011), "Reflections on Organizational Memory and Forgetting", Journal of management inquiry, Vol. 1, pp. 1- 6. 24. Davenport, T; Prusak, L. (1998), "Working knowledge: How organizations manage what they know", Harvard Business School Press. 25. De Holan, P. M. (2004), "Managing Organizational Forgetting", MITSloan Management Review, pp. 44-52. 26. De Holan P.M. (2011), "Agency in Voluntary Organizational Forgetting", Journal of Management Inquiry, Vol. 20, No. 3. 27. De Holan P.M., Phillips N., Lawrence, T.B. (2004), "Managing Organizational Forgetting", MIT Sloan Management Review, Vol. 45, No. 2. 28. García-Morales, V.J; Jiménez-Barrionuevo, M.M; Gutiérrez-Gutiérrez, L. (2012), "Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation", Journal of Business Research, No. 65, pp. 1040–1050 29. Kenny J (2006), "Strategy and the learning organization: a maturity model for The formation of strategy", The Learning Organization, 13(4), pp.35-8. 30. Ku, T.H. (2011), "How to improve organizational performance through learning and knowledge?", International Journal of Manpower, 32(5): pp.581-60. 31. Lehesvitra,T. (2004), "Learning to Forget and Forgetting to Learn", Development and Learning in Organizations, 18(6), pp.26-29. 32. Özdemir, Selcuk (2010), "To err is human, but to persist is diabolical: Loss of organizational memory and e-learning projects", Computers & Education, No. 55, pp. 101-108. 33. Rafiee, M; Mosavi, M; Amirzadeh, R. (2010), "Formulating and Elaborating a model for the recognition of intellectual capital in Iranian Universities", World Applied Science Journal, Vol.10, pp. 23: 28. 34. Santos-Vijande M.L; López-Sánchez J; Respalacios, J. (2011), "How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy and performance", Journal of business research, doi:10.1016/j. jbusres.2011.09.002. 35. Wendy D. (2008), "Barriers to and facilitators managers workplace learning in small and large knowledge–based firms, Small business institute resaerch Review, Vol. 35, pp. 79-93. 36. Zeng, J; Chen, C. (2010), "The Relationship between Intentional Organizational Forgetting and Organizational Innovation: The Mediating Effect of Organizational Learning Capability", School of Business Administration South China University of Technology Guangzhou, China. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,274 |