تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,690 |
جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی از دیدگاه قرآن و امام علی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 15، خرداد 1395، صفحه 133-168 اصل مقاله (714.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا مقتدایی1؛ مجید امیری2؛ حسین نظری3؛ ستاره موسوی* 4 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی علمی دانشگاه پیام نور اصفهان | ||
3مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان | ||
4دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان، نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
تفکر انتقادی به منزله یک مهارت اساسی برای تربیت اجتماعی عاقلانه فرد در یک جامعه اسلامی شناخته شده است. در همین راستا، تحقیق حاضر با روش توصیفی−تحلیلی به بررسی جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی از دیدگاه قرآن و امام علیg پرداخته است. نتایج نشان داده است، در جهانبینی اسلامی اندیشه، عنصر اساسی زندگی فردی و اجتماعی است، همچنین تعقل همراه با تدبر، صبر و مطالعه، تقوای حضور، پرسشگری، موقعیتسنجی، بصیرت و روشنبینی، پرهیز از تعصب از ویژگیهای تفکر انتقادی از منظر امام علیg میباشد. تزکیه، تعلیم حکمت، مذاکره، روش الگویی از مهمترین روشهای تربیتی مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی میباشند. گسترش فرهنگ پژوهشگری، چارهجویی و کوشش برای کشف حقیقت، کاوشگری و دانشپژوهی، تشویق به تحصیل همیشگی دانش، عدالتورزی، احترام به آرا و اندیشههای دیگران بهعنوان برآورد ذهنی باز و رشد یافته و تربیت اخلاقی از مهمترین پیامدهای تربیتی تفکر انتقادی از دیدگاه امام علیg میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ نهجالبلاغه؛ امام علی؛ تربیت | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,831 |