تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,681 |
تحلیل پاره فرهنگی در نظریة قرآنی کجروی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 15، خرداد 1395، صفحه 5-34 اصل مقاله (859.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی سلیمی* | ||
هیات علمی گروه جامعه شناسی | ||
چکیده | ||
پیوندهای پاره فرهنگها و مؤلفه های پاره فرهنگی با کجروی و بزهدیدگی، یک محور عمده در نظریة قرآنی کجروی است . این تحقیق، تحلیل قرآن را از این پیوندها مطالعه می کند و بخشی از یک طرح پژوهشی است که بنا دارد نظریة اجتماعی متون مقدس اسلامی را در این زمینه، شناسایی و تدوین کند . یافته ها نشان می دهند که در این تحلیل قرآنی، 43 عامل از سطوح مختلف، تلفیق و روابط آنها به شکلی نظام مند و با تفصیلی مناسب در شش محور بررسی شده اند . این تحلیل در قالب یک الگوی نظری، ارائه می شود . و شناخت های نوی را پیرامون موضوع دربر دارد . روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد ترکیبی است. این روش توانسته ضوابط تفسیر متن در علوم اسلامی و اجتماعی را رعایت کند و به فهمی از آیات و فرازهای قرآنی برسد که در هر دو حوزة علمی، دارای روایی است . | ||
کلیدواژهها | ||
نظریة قرآنی کجروی؛ تحلیل محتوای کیفی (ترکیبی)؛ (تفسیر شیعی) آموزه های قرآنی؛ تبیین (تلفیقی/پاره فرهنگی)؛ پاره فرهنگ؛ کجروی؛ بزهدیدگی | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم.
10. رفیعپور، فرامرز (1378)، آنومی یا آشفتگی اجتماعی: پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومیدر شهر تهران، چ1، تهران: سروش. 11. رنجبر، هادی و دیگران (1391)، «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، س10، ش3، ص238−250. 12. سلیمانی، عبدالرحیم (1383)، «قوم یهود از برگزیدگی تا نژادپرستی»، هفت آسمان، ش22، ص113−134. 13. سلیمی، علی (1385)، «گزارههای دینی و طبیعت اجتماعی کجروی»، فصلنامه انجمن معارف اسلامی، س2، ش4، ص123−160. 14. ـــــــــ (1386)، «جستجوی درونمایههای یک نظریۀ اجتماعی کجروی بر اساس آموزههای قرآنی»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلّم (ویژهنامۀ علوم اجتماعی 3)، ش56−57، ص129−181. 15. ـــــــــ (1389)، «درونمایههای یک نظریۀ ارتباطات میانفرهنگی در آموزههای قرآنی»، دوفصلنامۀ اسلام و علوم اجتماعی،س2، ش4، ص7−38. 16. ـــــــــ (1393)، «پیوندهای قدرت و کجروی: الگویی تلفیقی براساس آموزههای قرآنی»، دوفصلنامۀ اسلام و علوم اجتماعی، س6، ش12، ص27−62. 17. سلیمی، علی، محمود ابوترابی و محمد داوری (1388)، همنشینی و کجروی: نگاهی به دیدگاههای اسلامی و یافتههای اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان فرهنگی−اجتماعی شهرداری تهران. 18. سلیمی، علی و محمد داوری (1387)، جامعهشناسی کجروی، ویراست 2، چ4، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه. 19. صادقی تهرانی، محمد (1365)، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، 30ج، چ2، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی. 20. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، 20ج، چ5، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی. 21. طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمۀ محمدجواد بلاغی، 10ج، چ3، تهران: ناصر خسرو. 22. ـــــــــ (1377)، جوامع الجامع، مقدمه، تصحیح و تعلیق ابوالقاسم گرجی، ج1، چ1، تهران: دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم. 23. طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن (شیخ الطائفه) (1376ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آغا بزرگ تهرانی و تحقیق احمد قصیرعاملی، 10ج، چ1، بیروت: دار إحیاء التراث العربی. 24. عباسی، جلال (1392)، بررسی انتقادی رویکردهای خردهفرهنگی کجروی براساس آیات و روایات، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ جامعهشناسی، قم: دانشگاه باقر العلومg. 25. فتحعلی، محمود؛ مجتبی مصباح و حسن یوسفیان (1391)، فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی، زیر نظر آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینیe)، تهران: نشر مدرسه. 26. فضلالله، سیدمحمدحسین (1419)، من وحی القرآن، 24ج، چ2، بیروت: دارالملاک. 27. فیضکاشانی، ملامحسن (1416)، تفسیر الصافی، 5ج، چ2، تهران: مکتبة الصدر. 28. قادری، صلاحالدین و علیرضا محسنیتبریزی (1389)، «مطالعهای کیفی در شناخت هنجارهای تسهیلکننده مصرف مواد اعتیادآور در میان خردهفرهنگهای قومی ایران»، بررسی مسائل اجتماعی ایران، ش4، ص37−54. 29. کاشانی، فتحالله (1336)، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، ج3 و 6، چ1، تهران: علمی. 30. ـــــــــ (1423)، زبدة التفاسیر، تحقیق بنیاد معارف اسلامی، 7ج، چ1، قم: بنیاد معارف اسلامی. 31. گیدنز، آنتونی (1378)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چ5، تهران: نشر نی. 32. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (بیتا)، دانشنامۀ چندرسانهای جامع تفاسیر نور(نورالانوار 3)، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.[1] 33. محسنی تبریزی، علیرضا و علی سلیمی (1391)، «تحلیل محتوای کیفی قیاسی و بهرهگیری از آموزههای اسلامی در علوم اجتماعی»، روششناسی علوم انسانی، 18 (72)، ص135−158. 34. محسنیتبریزی، علیرضا؛ محمود رجبی و علی سلیمی (1391)، «تبیین اجتماعی نفاق: الگویی تلفیقی بر اساس آموزههای قرآنی»، دوفصلنامۀ نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، س2، ش2، ص111−151. 35. مصباح یزدی، محمدتقی (1376)، معارف قرآن، چ4، قم: انتشارات جامعه مدرسین. 36. مصطفوی، حسن (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، 13ج، چ1، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 37. معرفت، محمدهادی (1388)، تلخیص التمهید، ج2، چ8، قم: انتشارات جامعه مدرسین. 38. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1374)، تفسیر نمونه، 27ج، چ1، تهران: دارالکتب الإسلامیه. 39. موسوی، میرطاهر (1384)، «تحلیل مشارکت اجتماعی در تهران (رویکرد خردهفرهنگ دهقانی راجرز)»، رفاه اجتماعی، ش19، ص301−327. 40. وایت، رابرت و فیونا هینز (1390)، جرم و جرمشناسی: متن درسی نظریههای جرم و کجروی، ویراست 2، ترجمه علی سلیمی، چ4، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 41. Berg, Bruce L. (2001), Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Boston: Allyn & Bacon. 42. Blackman, Shane (2014), 'Subculture'. in Craig J. Forsyth & Heith Copes (eds). Encyclopedia of Social Deviance. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications. pp. 707-711. 43. Charbonneau, Marisol (2007), 'The Melting Cauldron: Ethnicity, Diversity, and Identity in a Contemporary Pagan Subculture'. Pomegranate (9-1). pp. 5-21. 44. Cho, Ji Young, Eun-Hee Lee (2014), 'Reducing Confusion about Grounded Theory and Qualitative Content Analysis: Similarities and Differences'. The Qualitative Report (19-64). pp. 1-20. 45. Cohen, Albert K. (1968), [1972]. 'Deviant Behavior'. In David L. Sills (ed). Internati-onal Encyclopedia of Social Science. Vol. 4.New York: Mcmillan Company & the Free Press. p. 148-155. 46. Davies, Scott (1999), 'Subcultural Explanations and Interpretations of School Deviance'. Aggression and Violent Behavior (4-20). pp. 191-202. 47. Forman, Jane, Laura Damschroder (2008), 'Qualitative Content Analysis'. in Ro-bert Baker & Wayne Shelton (eds). Emperical Methods for Bioethics: A Primer. Oxford: Linacre House, Jordan Hill. pp. 39-62. 48. Gudykunst,W. B. (2005), 'Theories of Intercultural Communication I'. China Media Research (1-1). pp. 61-75. 49. Gelsthorpe, Loraine (2006), 'Subculture'. in Bryan S. Turner (ed). The Cambridge Dictionary of Sociology. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 613-614. 50. Holsti, Ole R. (1969), Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading: MA, Addison-Wesley. 51. Jenks , Chris (2004), Subculture: The Fragmentation of the Social. London: Sage Publications Ltd. 52. Kim, Y.Y., K. McKay-Semmler (2010), 'The Context-Behavior Interface in Intereth-nic Communication: An Empirical Test Among College Students'.Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Suntec Singapore International Convention & Exhibition Centre. [available online] http: //www.allacademic.com/meta/p402273_index.html. 53. Krippendorff, Klaus H. (2004), Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications, Inc. 54. Mitchell, Peter, Marianna Souglidou, Laura Mills, Fenja Ziegler (2007), 'Seeing Is Believing: How Participants in Different Subcultures Judge People's Credulity'. European Journal of Social Psychology (37-3). pp. 573-585. 55. Siegel, Larry J. (2011), Criminology (11th ed.). Belmont, CA: Wadsworth. 56. Ting-Toomey, S. (2009), 'Face negotiation theory'. In S. Littlejohn & K. Foss (eds), Encyclopedia of communication theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. pp. 371- 374. 57. White, Marilyn D., Emily E. Marsh (2006), “Content Analysis: A Flexible Methodology”, Library Trends (55-1), pp. 22-45. 58. Wilson, Janet K. (ed) (2009), The Praeger Handbook of Victimology. Santa Barbara, Calif: Abc-Clio, Llc. 59. Wrightsman, L. S., M. T. Nietzel, W. H. Fortune (1998), Psychology and the Legal System. (4th ed). U.S.A.: Broks/ Cole Publishing Company.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,775 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 901 |