تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,714 |
ارزششناسی فارابی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی (با تأکید بر اهداف، اصول و روشها) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 7، اسفند 1387، صفحه 81-104 اصل مقاله (241.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن ایمانی1؛ محمد اسماعیل بابائی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی دورهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس (گروه تعلیم و تربیت) | ||
چکیده | ||
فارابی، مؤسس فلسفهی اسلامی که به عنوان معلم ثانی پس از ارسطو شناخته میشود، از فیلسوفان برجستهی جهان اسلام است. نظریات فارابی در مباحث اخلاقی و ارزششناسی مبنای اندیشهی فیلسوفان و حکیمان پس از او در بحث اخلاق و تربیت اخلاقی قرار گرفته است. در این مقاله، ابتدا دیدگاه ارزششناسی فارابی در موضوعات اساسی ارزشهای اخلاقی تبیین و سپس دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی در خصوص اهداف، اصول و روشها استنتاج میگردد. از دیدگاه فارابی، ارزشها از معقولات ثانویهی فلسفی است. او ارزشهای اساسی را مطـلق میداند. به نظر وی، غایت اخلاق، تحصیل سعادت است. وی سعادت را به دو بخش دنیوی و اخروی تقسیم میکند و سعادت دنیوی را مقدمهی سعادت اخروی میداند. بر اساس دیدگاه ارزششناسی فارابی، مهمترین اهداف تربیت اخلاقی عبارت است از: شناخت و ایمان به خدا، تقرب به خدا، سعادت، تفکر و تأمل، تعقل و اعتدال. برخی از اصول و روشهای به دست آمده از این دیدگاه به صورت اصل (روشها) عبارت است از: استمرار در تغییر اخلاق و رفتار (محاسبهی نفس ـ ضد)، تدریجی نمودن پرورش اخلاقی (سیر کمالی در واگذاری وظایف اخلاقی ـ تمرین و عادت)، تحول در نگرش (تصحیح معیار ارزشگذاری ـ توجه به امتحان الهی) و... . | ||
کلیدواژهها | ||
ارزششناسی؛ ارزش؛ فارابی؛ تربیت اخلاقی؛ اهداف؛ اصول و روشهای تربیت اخلاقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,073 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,697 |