تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,697 |
روش مناظره علمی در سیرهی آموزشی امامان معصوم(ع) (مطالعه موردی: مناظرات علمی امام رضا(ع)) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 3، شماره 7، اسفند 1387، صفحه 7-21 اصل مقاله (420.28 K) | ||
نویسندگان | ||
سید حسن هاشمی اردکانی1؛ سید ابراهیم میرشاه جعفری2 | ||
1دانشجوی دورهی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفهی آموزش و پرورش دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
مناظره گفتمانی برای ایجاد فهم مشترک و درک متقابل توأم با اثربخشی دوجانبه است؛ از این رو، ائمهی معصوم(ع)، به ویژه، حضرت رضا(ع) آن را به عنوان یکی از روشهای آموزشی در موضوعات پرچالش علمی درخور دقت و تأمل بسیار میدانستند. هدف این مقاله تبیین روش مورد نظر بر اساس شیوهی مناظرهای علمی امام رضا با عالمان ادیان دیگر است؛ بنا بر این، این مقاله الگوی عملی مناظره را ارایه میدهد. این مقاله که از نوع پژوهشهای بنیادی بوده، با روش تحقیق کیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی و با استفاده از منابع کتابخانهای، به مطالعهی مناظرات امام(ع) میپردازد که با توجه به روش، اصول و چگونگی فرایند مناظرهای آن حضرت میتوان آن را به عنوان روش آموزشی مطرح کرد و به کار بست. در این مقاله، ابتدا روش مناظراتی حضرت رضا(ع) و سپس اصول حاکم بر روند آن و چگونگی فرایند یک مناظرهی علمی نزد آن حضرت بررسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مناظره علمی؛ اصول مناظره؛ روش مناظره علمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,753 |