تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,178 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,668,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,277,585 |
تبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 23، مهر 1395، صفحه 151-1730 اصل مقاله (481.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید آزادمنش* 1؛ نرگس سجادیه2؛ خسرو باقری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی «تربیت اخلاقی کودک» بر اساس ماهیت دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل است. بدین منظور از دو روش تحلیل مفهومی (مفهومپردازی) که تلاشی جهت فهم مفاهیم است و روش استنتاجی جهت تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی تربیت اخلاقی بهره گرفته شده است. عمل اخلاقی از منظر رویکرد اسلامی عمل، رفتاری هنجاری است که همیشه بر مبادی معرفتی، گرایشی و ارادی خاص خود مبتنی است. ازاینرو، میتوان تمهیدات اخلاقی در دوران کودکی را نیز در همین قالب سهگانه پیجویی کرد. همچنین در این دیدگاه، انگاره کلی دوران کودکی از نظر اخلاقی، «گزینشگری مسئولانه» است که شامل سه مؤلفه گزینهپردازی، گزینشگری و پذیرش مسئولیت پیامدهای گزینش است. تمهید اخلاقی در دوران کودکی اهدافی ازایندست را شامل میشود: «آشنایی با امور نیک و بد»، «دستورزی با امیال» و «گرایش به خوبیها و تنفر از زشتیها». علاوه بر این، با نظر به اهداف تمهیدی تربیت اخلاقی کودک و گزارههای واقعنگر دوران کودکی، ملاحظاتی برای تمهید اخلاقی قابلطرح است که برخی از آنها بدین قرارند: «ارائه امور اخلاقی متناسب با توان قوهی شناختی کودک»، «ارتباط کودک با محیط غنی اجتماعی−اخلاقی» و «به رسمیت شناختن حدود آزادی سلبی و ایجابی کودک». | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ دوران کودکی؛ رویکرد اسلامی عمل؛ اهداف؛ شناخت؛ گرایش؛ اراده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15,915 |