تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 283 |
تعداد مقالات | 2,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,125,871 |
الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه | ||
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 6، آبان 1393، صفحه 53-87 اصل مقاله (711.51 K) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
نویسندگان | ||
علیاصغر شیرهپز آرانی* 1؛ میرزا حسن حسینی2؛ محمد محمودی میمندی3؛ محمدتقی امینی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
بسیاری از پژوهشهای مدیریتی به اهمیت قابلیت تفکر استراتژیک برای مدیران اشاره کردهاند؛ اما موضوعی که کمترین توجه بدان شده، حلقۀ ارتباطی تفکر استراتژیک و ارزشهاست، حلقهای که ارزشهای اخلاقی را با منطق تجاری پیوند میدهد. هدف از نگارش مقاله حاضر ترسیم و تعریف چارچوب مفهومی برای تبیین ارتباط اصول اخلاقی و تفکر استراتژیک است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به بررسی و تحلیل مفاهیم همسو با کسب و کار در نهجالبلاغه و دریافت نکات مهم و میزان اهمیت و تنوع آنها راهنمای ما در درک ارتباط اخلاق و تفکر استراتژیک خواهد بود. در مدل مستخرج از نهجالبلاغه، حضرت علیj مبتنی بر رویکردی متعالی به کسب و کار، افزونبر نگرش مادی، نگرشی الهی به کسب و کار بخشیده است. در این مدل مبتنی بر ارزشهای بنیادین کسب و کار، شاخصهای اخلاقی مؤثر بر کسب و کار ارائه میشود و سرانجام مؤلفههای تفکر در کسب و کار بر مبنای نهجالبلاغه ارائه شده است. اثربخشی تفکر استراتژیک، نیازمند ارائه الگویی است که مؤلفههای تفکر استراتژیک را در تعامل کامل با ارزشهای اخلاقی ارائه کند و افزونبر فرایند، محتوای اخلاقی نیز داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی؛ اخلاق؛ تفکر استراتژیک؛ نهجالبلاغه | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. 1. استرمن، جان (1390)، پویاییشناسی کسب و کار، ترجمه کوروش برارپور و دیگران، تهران: انتشارات سمت. 2. استیسی، رالف دی (1390)، مدیریت استراتژیک و پویاییهای سازمان: چالش پیچیدگی، ترجمه حسین رحمانسرشت و دیگران، تهران: نشر دوران. 3. الوانی، سیدمهدی (1383)، اخلاقیات و مدیریت: به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 42 و 43. 4. الوانی، سیدمهدی و رحمتی، محمدحسین (1385)، فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره 15. 5. انجمن علمی دین و توسعه اقتصادی (1381)، دین و توسعه، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش در برنامهریزی و توسعه. 6. انسف، ایگور (1375)، استقرار مدیریت استراتژیک، تهران: انتشارات سمت. 7. بابایی اهری، فضلاله (1381)، اخلاق در کسب و کار، کمال مدیریت، شماره 1. 8. بیکزاد، جعفر و دیگران (1389)، سلوک سازمانی، گذر از دانش هشت ضلعی، توسعه مدیریت، شماره 80. 9. پوریانسب، امیر (1379)، اصول اخلاق حرفهای، حسابدار، شماره 137. 10. دادگر، یداله (1385)، اخلاق بازرگانی و کسب و کار از منظر اقتصاد و اقتصاد اسلامی، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 38. 11. دشتی، محمد (1391)، ترجمه نهجالبلاغه حضرت امیرالمؤمنینj، قم: نشر مشرقین. 12. دفت، ریچاردال (1380)، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسانیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 13. دیوید، فردآر (1385)، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسانیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. 14. رضاییان، علی (1379)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت. 15. رنجبر، اکرم (1391)، برنامه اقتصادی دولت علوی، پایاننامه کارشناسی ارشد، آران و بیدگل: دانشگاه پیام نور. 16. عظیمی، مهدی (1387)، توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان: گامی مؤثر برای نیل به سرآمدی در صنعت، مجله صنعت لاستیک ایران، شماره 52. 17. علی احمدی، علیرضا و علی احمدی، حسین (1386)، مبانی و اصول مدیریت اسلامی، تهران: تولید دانش. 18. علی احمدی و دیگران (1387)، نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک، تهران: انتشارات تولید دانش. 19. فرهود، داریوش (1386)، مروری بر تاریخچه اخلاق، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 1. 20. فیض کاشانی (1389)، راه روشن، ترجمه محمدرضا عطایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. 21. قرا ملکی، فرامرز (1386)، موانع رشد اخلاق حرفهای در سازمانها، تهران: مؤسسه دینپژوهی بشری. 22. کامنیش، پاول (1385)، اخلاق کسب وکاردستیابی به اصل موضوع، ترجمه امید فرمان آرا، در کتاب درآمدی بر اخلاق کسب و کار در محیط جهانی، تدوین محمد نهاوندیان، تهران، مرکز ملی مطالعات جهانی شدن. 23. کریپندورف، کلوس (1378)، تحلیل محتوی مبانی روششناسی، مترجم هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات روش. 24. گیلک محمد آبادی، محمدتقی (1380)، امام علیg دولت و سیاستهای اقتصادی، تهران، کتاب نقد شماره 19. 25. لشکر بلوکی، مجتبی (1392)، فرامین و فنون تفکر استراتژیک، تهران: بنگاه علمی فرهنگی نص. 26. مصباح یزدی، محمدتقی (1372)، پیشنیازهای مدیریت اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe. 27. ــــــــــ (1388)، نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام، قم: مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینیe. 28. مطهری، مرتضی (1388)، جاذبه و دافعه علیj، تهران: انتشارات صدرا. 29. ــــــــــ (1384)، مقدمهای بر جهانبینی اسلامی، جهانبینی توحیدی، تهران: انتشارات صدرا. 30. میرمعزّی، سیدحسین (1378)، نظام اقتصادی اسلام، انگیزهها و اهداف، چاپ اول، تهران: کانون اندیشه جوان. 31. میراسکندری، مجید (1383)، اخلاق حرفهای در بوته عمل، حسابرس، شماره 27. 32. نظرپور، محمدنقی (1380)، امام علیj، حکومت و بازار، تهران، کتاب نقد، شماره 19. 33. نمازی، حسین (1380)، نظامهای اقتصادی، تهران: شرکت سهامی انتشار. 34. نیلی، مسعود و همکاران (1389)، دولت و رشد اقتصادی در ایران، تهران: نشر نی. 35. نیلی، مسعود (1384)، جغرافیای اقتصادی صنعتی کشورهای منتخب جهان، تهران: انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف. 36. هادوینیا، علیاصغر (1387)، فلسفه اقتصاد در پرتو جهانبینی قرآن کریم، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 37. هایک، فردریک (1382)، در سنگر آزادی، مجموعه مقالات، به انتخاب و ترجمه عزتاله فولادوند، تهران: نشر لوح فکر. 38. هس مر، الی تی (1389)، اخلاق در مدیریت، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 39. هکس، آرنولد و مجلوف، نیکلاس (1387)، مدیریت استراتژیک، ترجمه غلامرضا معمارزاده طهران و دیگران، تهران: انتشارات اندیشههای گوهربار.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,859 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,086 |