تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,611,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,234,029 |
شناسایی صورتبندی گفتمانی واقعۀ «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها» (1359-1363) | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 22، شماره 86، فروردین 1395، صفحه 7-37 اصل مقاله (634.63 K) | ||
نویسندگان | ||
قاسم زائری* 1؛ ابوالفضل ذوالفقاری2؛ حاجیه محمدعلیزاده3 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد | ||
3کارشناسی ارشد جامعهشناسی-دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
واقعه «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها» (1359)، بهعنوان پیامد ضروری و گریزناپذیر انقلاب اسلامی، به مباحثات گسترده و اتخاذ سیاستگذاریهای متنوعی در حیطههای آموزشی، مدیریتی و فرهنگی نظام آموزش عالی دامن زد. مقاله حاضر با شناسایی صورتبندی گفتمانی حاکم بر این واقعه، نشان میدهد که در آستانة انقلاب اسلامی، خواست همهگیری در بین طیفهای مختلف نخبگان سیاسی و فرهنگی برای تحول در ساختار علمی و نظام آموزشی کشور وجود داشت و نیروی برآمده از وقوع انقلاب اسلامی، این خواست را به فعلیت رساند و همچنین، به دلیل غلبه نیروهای مسلمان در این زمان، ناگزیر به این واقعه سمتوسوی «اسلامی» داد. مقاله نشان میدهد که بافت گفتمانی واقعه «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها» یکدست نیست و دستکم چهار گفتمان اصلی در شکلگیری این واقعه دخیل بودهاند: «گفتمان تحول در نهاد علم»، «گفتمان تحول در روابط علم»، «گفتمان تحول در عالِم»، و «گفتمان تحول در علم». در واقع، تنوع سیاستگذاریهای در این مقطع، ناشی از مدخلیت گفتمانهای مختلف و شیوههای متفاوت معناداری هر یک است، ضمن اینکه رابطة بین گفتمانها نیز مرتبهبندی شده است. در این مقاله از شیوه کار فوکو در شناسایی گفتمانها بهره برده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
«انقلاب فرهنگی در دانشگاهها»؛ تحلیل گفتمان؛ امام خمینی(ره)؛ علم مهذّب؛ علم تمدنی؛ علم قدسی؛ نهاد علم؛ روابط علم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,214 |