تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,180 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,679,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,285,599 |
اهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیتاﷲ سعادتپرور | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 23، مهر 1395، صفحه 21-43 اصل مقاله (534.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مصطفی همدانی* | ||
دانش آموخته فلسفه و فقه حوزه علمیه قم | ||
چکیده | ||
تربیت دینی و اخلاقی از رهیافتهایی هستند که در فلسفه تعلیم و تربیت معاصر کم و بیش دارای جایگاهی مشخص هستند اما تربیت عرفانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوشتار، کشف اهداف و مراحل تربیت عرفانی براساس نظریات تربیتی عارف واصل، مرحوم آیتالله سعادتپرور در تألیفات عرفانی ایشان را عهدهدار شده و در این راستا از شیوۀ توصیفی−تحلیلی، بهره میبرد و بیست و چهار جلد کتاب عرفانی و تربیتی ایشان را مورد مطالعه قرار داده است. مرحوم استاد سعادتپرور، در این آثار عرفانی با روشهای اجتهادی در متن قرآن و حدیث، اهداف و مراحل تربیت عرفانی را براساس قرآن و حدیث و نه اقوال عارفان بنا نهاده است. در نظام تربیت عرفانی که بر سیر و سلوک و طى منازل یعنی حرکت درونی انسان مبتنی است، اهداف با مراحل تربیتی انطباق دارند. بنابراین، اهداف تربیت از منظر استاد سعادتپرور در دو بخش تبیین شدهاند: اول، هدف غایی بهعنوان مرحلۀ نهایی سلوک که عبارت است از عبودیت کامله و با تعابیری چون تجلی ذاتی، فنای فی الله و بقای بالله و مقام محمدی، مقام جمع، مقام احدیت و... از آن یاد میشود و نتایج این تحقیق نشان داده است که تفاوت این مفاهیم تنها به اعتبار است؛ دوم، اهداف واسطهای بهعنوان مراحل پیش از مرحلۀ نهایی که از ترک گناه شروع شده و به تجلی توحید اسما و صفات ختم میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آیتالله سعادتپرور؛ عرفان؛ تربیت عرفانی؛ اهداف تربیت عرفانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,831 |