تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,473,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,124,590 |
بررسی رابطه سبکهای تربیتی و تربیت دینی با میزان مذهبی بودن والدین | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، اسفند 1386، صفحه 11-32 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصورهالسادات صادقی1؛ محمدعلی مظاهری2؛ محمود حیدری3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین روش تربیت دینی و میزان مذهبی بودن والدین با تأکید بر سبکهای تربیتی در دختران و پسران طراحی و اجرا گردید. تعداد 374 نفر دانشجو (177 پسر و 197 دختر) به عنوان نمونه طبقهای نسبتی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه روش تربیت دینی؛ پرسشنامه محیط خانوادگی، پرسشنامه محقق ساخته، و پرسشنامه میزان مذهبی بودن والدین را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که میانگین نمرات میزان مذهبی بودن مادر در سبک تربیتی مقتدر نسبت به سایر سبکها بالاتر است. همچنین نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که تفاوت معنادار در میانگین نمرات میزان مذهبی بودن مادر بین سبکهای تربیتی مقتدرانه و مسامحهکارانه وجود دارد. در مطالعة حاضر همچنین نشان داده شد که روش تربیت دینی برای دختران و پسران دارای تفاوت معنادار میباشد، به طوری که تعداد دختران در هر دو گروه والدین در روش تربیتی مقتدرانه بالاتر از فراوانی مورد انتظار و تعداد پسران در روش تربیتی مسامحهکارانه، بالاتر از فراوانی مورد انتظار میباشد. با استفاده از آزمون مجذورکای دوطرفه در بررسی دقیقتر نشان داده شد که سبکهای تربیتی کاربردی از سوی والدین برای دختران و پسران تفاوت معنادار دارد، به طوری که فراوانی دختران در سبک تربیتی مقتدرانه بالاتر از فراوانی مورد انتظار، و البته در روش تربیتی مسامحهکارانه، فراوانی پسران بالاتر از فراوانی مورد انتظار میباشد. در بحث و نتیجهگیری به بررسی نقش سبکهای تربیتی و نحوة آموزش آموزههای دینی با توجه به جزئیات نتایج تحقیق پرداخته شده است | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تربیتی؛ تربیت دینی؛ مذهبی بودن والدین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,301 |