| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,648,181 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,254 |
اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی | ||
| مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 2، اردیبهشت 1387، صفحه 79-93 اصل مقاله (880.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| فریده حسینثابت | ||
| دانشآموخته دوره دکتری روانشناسی دانشگاه علامه | ||
| چکیده | ||
| هدف از تحقیق حاضر تعیین اثربخشی آموزش صبر بر کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش شادکامی است. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی است. آزمودنیهای تحقیق 65 نفر از دانشآموزان دختر سال اول متوسطه منطقة 17 آموزش و پرورش شهر تهران میباشند که 22 نفر آنان مضطرب، 23 نفر افسرده و 20 نفر مضطرب ـ افسرده هستند که به طور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل مضطرب، افسرده و مضطرب ـ افسرده قرار گرفتند؛ آموزش صبر به عنوان مداخله در گروههای آزمایشی سهگانه فوق اجرا شد اما گروههای کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. روش تحقیق روش تجربی (طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل) است. ابزار اندازهگیری در این تحقیق شامل مقیاس سنجش صبر، تست اضطراب زونگ، تست افسردگی بک و تست شادکامی آکسفورد است که پایایی آنها در این تحقیق به ترتیب 866/0 ,78/0, 87/0و 80/0 بود. نتایج حاصل از پژوهش در سه مرحله پیشآزمون ـ پسآزمون و پیگیری نشان میدهد که «آموزش صبر» منجر به کاهش اضطراب، افسردگی و افزایش شادکامی در هر سه گروه آزمایشی شده است. بنابراین از «آموزش صبر» میتوان به عنوان یک مداخله در جهت کاهش اضطراب و افسردگی و نیز افزایش سطح شادکامی در نوجوانان مضطرب، افسرده و مضطرب ـ افسرده استفاده نمود | ||
| کلیدواژهها | ||
| صبر؛ اضطراب؛ افسردگی و شادکامی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,792 |
||