تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,323 |
نگاهی به ریشههای «نظریه صفات شخصیت» در اخلاق | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 4، تیر 1388، صفحه 129-153 اصل مقاله (277.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمدصادق شجاعی | ||
دانشجوی دکترای روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
مطالعه «روانشناسی صفات» و «اخلاق» به روشنی تشابهی را بین مبانی آنها درباره شخصیت به ذهن متبادر میسازد. ذهنیت اقتباس نظریه صفات از اندیشههای اخلاقی سادهترین فرضیه ممکن در این زمینه است. در مقاله حاضر، به بررسی ریشههای روانشناسی صفات در اخلاق پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا رویکرد صفات در موضوع شخصیت مورد مطالعه قرار گرفته و سپس با مهمترین نظریههای اخلاقی، یعنی نظریه افلاطون، ارسطو، ابنسینا، فیض کاشانی، نراقی، غزالی و دیگران این بحث را پی گرفتهایم. شواهد نشان میدهد که تبیین شخصیت بر اساس صفات یک رویکرد غالب در حوزه اخلاق بوده و طی سالها این روند ادامه یافته است. بهخصوص همگرایی و تشابههای زیادی بین نظریه صفات و دیدگاه غزالی به چشم میخورد. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که روش کار غزالی در توصیف شخصیت و طبقهبندی افراد بر مبنای یک نوع «تحلیل عاملی ساده» بوده است؛ بنابراین، میتوان گفت، اگرچه بهطور عمده روانشناسی صفات در دهههای 1940 تا 1970 و با کارهای آلپورت، کتل و آیسنگ رسمیت یافت، اما منشأ بررسی صفات به دانشمندان اخلاق، از جمله افلاطون، ارسطو، ابنسینا، ابنمسکویه، نراقی و غزالی برمیگردد | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی صفات؛ اخلاق؛ روانشناسی اسلامی؛ رابطه روانشناسی و اخلاق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,518 |