تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,413 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه گرایش به ذِکر در دانشجویان دانشگاه اصفهان | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 7، بهمن 1389، صفحه 95-110 اصل مقاله (223.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرداد کلانتری1؛ راضیه فتاحی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
ذِکر»، به معنی به یاد خدا بودن در دل و زبان است. ذکر توحیدی، که موجب آرامش و اطمینان قلب میشود، فرآیند روانشناختی مهمی است که تاکنون از دیدگاه روانشناسی بررسی نشده است. بنابراین هدف، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه گرایش به ذِکر بود. پس از ساخت و بررسی اعتبار صوری، پرسشنامه در مورد 47 نفر پسر و 82 نفر دختر از دانشجویان دانشگاه اصفهان اجرا شد. ضریب آلفای کرانباخ، به عنوان ملاک همسانی درونی پرسشنامه، 87/0 به دست آمد. طبق نتایج بهدستآمده، از نظر دانشجویان رایجترین زمان برای ذِکر، پس از نماز و هنگام گرفتاریها و مشکلات است، و رایجترین مکان، هر مکانی و در درجه دوم مسجد یاد شده است. رایجترین ذِکرها در دانشجویان، به ترتیب چنین بود: صلوات، تسبیحات حضرت زهرا(س)، اسامی خداوند، آیههای معروف قرآن و دیگر ذکرهای رایج. همچنین میزان گرایش به ذکر توحیدی، بهطور معنیداری در دختران، بیشتر از پسران بود (01/0>P). | ||
کلیدواژهها | ||
ذِکر؛ کمّیسازی مفاهیم دینی؛ دانشجویان دانشگاه اصفهان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,828 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 989 |