تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,473,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,124,590 |
هنجاریابی مجدد پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده با استفاده از نظریه سؤال-پاسخ | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 19، شهریور 1395، صفحه 99-117 اصل مقاله (657.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2016.1085 | ||
نویسندگان | ||
جعفر هوشیاری1؛ حسن تقیان2؛ محمدمهدی صفورایی پاریزی3 | ||
1دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی و عضو گروه علوم تربیتی موسسه آموزش عالی بنتالهدی | ||
2دانشجوی دکتری دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی العالمیه | ||
3دانشیار روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مجدد پرسشنامه کارآمدی خانواده (S.FEQI) انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و طلاب متأهل سطح دو و سه حوزههای علمیه شهر قم بود که تعداد 391نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. دادهها با استفاده از نظریه کلاسیک اندازهگیری و نظریه پرسشـ پاسخ و توسط نرمافزارهای SPSS، MULTILOG و R تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که قدرت تمییز و میزان آگاهی 19 پرسش به اندازه کافی نیست، گزینههایی که نشاندهنده کارآیی «بسیار کم» و «کم» هستند، نمیتوانند پاسخگویان را از هم تفکیک کنند، از اینرو میتوان این دو گزینه را با هم ترکیب و پرسشنامه را اصلاح کرد. درنهایت پرسشنامه کارآیی خانواده با شصت پرسش میتواند سه مؤلفه بینشی، حقوقی و اخلاقی را به ترتیب با 20، 14 و 26 پرسش اندازهگیری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
خانواده؛ کارآمدی؛ هنجاریابی؛ دانشجویان؛ طلاب | ||
مراجع | ||
منابعجدیری، جعفر (1387)، رابطه رضامندی زناشویی (براساس معیارهای دینی) با ثبات هیجانی در دانشپژوهان مؤسسه امام خمینی (و ساخت مقیاس رضامندی زناشویی براساس معیارهای دینی)، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. دردشتی، احمدرضا (1391)، مقایسه کارآمدی خانواده والدین شاغل و خانواده پدر شاغل از نگاه پدران، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. سازمان ثبت احوال کل کشور (1391)، نرخ ازدواج و طلاق در ایران و سایر کشورها. محزون، علیاکبر. مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال. http://www.sabteahval.ir (دسترسی در 15/04/1393). سالاریفر، محمدرضا (1385). خانواده در اسلام و روانشناسی. تهران: سمت. صفورایی پاریزی، محمدمهدی (1388)، شاخصهای خانواده کارآمد از دیدگاه اسلام و ساخت پرسشنامه آن، پایاننامه دکتری، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. عامری، فریده؛ نوربالا، احمدعلی؛ اژهای، جواد و رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم (1382)، «بررسی تأثیر مداخلات خانواده درمانی راهبردی در اختلافات زناشویی»، فصلنامه روانشناسی، س7، ش27، ص218-230. فلسفینژاد، محمدرضا (1389)، مبانی نظریه پرسش ـ پاسخ، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. نوابینژاد، شکوه (1378)، روانشناسی زن، تهران: جامعه ایرانیان. هوشیاری، جعفر (1393)، رابطه کارآمدی خانواده با بهزیستی روانشناختی و معنوی در دانشجویان و طلاب متأهل دانشگاهها و حوزههای علمیه شهر قم، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
Bandura, Albert, Gian Vittorio Caprara, & Claudio Barbaranelli, Camillo Regalia & Eugenia Scabini (2011), Impact of Family efficacy Beliefs on Quality of Family Functioning and Satisfaction with Family Life, Applied Psychology: An International Review, 60 (3), 421–448. Cattell, R. B. (1966), The screen test for the number of factors, Multivariate behavioral Research, 1, 245–267. Cattell, R. B. (1978), The scientific use of factor analysis, New York: Plenum. Du Toit, M. (2003), IRT from SSI: BILOG-MG, MULTILOG, PARSCALE, TESTFACT. Lincolnwood IL: Scientific Software International. Embretson, S. E. (1996), The new rules of measurement, Psychological Assessment, 8, 341–349. Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (1985), Item response theory: Principles and applications, Boston: Kluwer-Nijhoff. Krista, M. (2011), The Physical and Psychological Well-Being of Immigrant Children.The Future of Children, Volume 21, Number 1, Spring, pp.195-218. Loehlin, J. C. (1987), Latent variable models, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Lord, F. M., (1980), Applications of item response theory to practical testing problems, Hillsdale, NJ: Earlbaum. Masters, G. N. (1982), A Rasch model for partial credit scoring, Psychometrika, 47, 149–174. Samejima, F. (1969), Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores, Psychometric Monography, 34. Samejima, F. (1997),Graded response model, In W. van der Linden & R. K. Hambleton (Eds.), Handbook of modern item response theory (pp. 85–100), New York: Springer. Thissen, D., & Steinberg, L. (1986), A taxonomy of item response models, Psychometrika, 51(4), 567–577. Wainer, H., Dorans, N. J., Flaugher, R. et al. (1990), Computerized adaptive testing: A primer, Hillsdale NJ: LawrenceEarlbaum Associates.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,841 |