تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,231,074 |
پوپر و بازاندیشی در فرایند یادگیری | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 12، شهریور 1390، صفحه 155-172 اصل مقاله (245.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی نوروزی1؛ سیدمهدی سجادی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، به تبیین رویکرد پوپر در تعلیم و تربیت و بهویژه، فرایند یادگیری میپردازد. بررسی آرای پوپر بیانگر آن است که اندیشههای وی طیف گستردهای از موضوعاتی چون فلسفة علم، معرفتشناسی، فلسفة اولی، علوم، ریاضیات، هنر و... را دربر میگیرد. اعتقاد پوپر به عقل و التزام وی به عقلانیت و تکریم انسان و توجه به مسئلة سعادت و رضایت، همچنین دیدگاهش در معرفتشناسی، مبنی بر بررسی و اصلاح خطاها به مدد عقل و شواهد تجربی که خردگرایی انتقادی نام گرفته، دلالتهایی برای حوزة تعلیم و تربیت دارد. از دید پوپر، تکرار در اکتشاف و یادگیری نقشی ندارد. وی از تعلیم و تربیت تقلیدی انتقاد میکند و تعلیم تربیت خلاقانه و فعالانه را میپذیرد. دیدگاه پوپر در معرفتشناسی، یادگیری مسئلهمحور و یادگیری دموکراتیک دانشآموز را در کلاس به دنبال دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پوپر؛ تعلیم و تربیت؛ معرفتشناسی؛ یادگیری مسئلهمحور؛ یادگیری دموکراتیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,249 |