تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,234 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,231,091 |
جایگاه عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 12، شهریور 1390، صفحه 121-139 اصل مقاله (243.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد سلحشوری1؛ محمدرضا یوسفزاده2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینای همدان | ||
چکیده | ||
عقل، عاطفه و عمل سه عنصر اساسی تربیت اخلاقی هستند. دربارة تأثیر و برتری عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی، بحثهای فراوانی شده است. این مقاله قصد ندارد به بررسی این نکته بپردازد که آیا بین این دو ثنویت است یا وحدت، چرا که امروزه دیگر از ثنویتهایی که شاید قرنها به طول انجامیده است دیگر خبری نیست. آنچه که در این پژوهش مطرح میشود جایگاه و نقش عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی با توجه به زمان است. بررسیها نشان میدهد که از منظر زمان عواطف در دوران اولیة کودکی عواطف زودتر از امور عقلانی و انتزاعی حضور و ظهور پیدا میکنند. بر این اساس تربیت اخلاقی باید از احساسات شروع شود و بهترین زمان دوران کودکی است، چون دنیای کودکی دنیای مملو از عواطف و احساسات است. از اینرو تربیت اخلاقی صحیح، در گرو اهتمام و توجه به هر دو بُعد عقل و عاطفه با توجه به عنصر زمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ عاطفه؛ زمان؛ رویکردها؛ تربیت اخلاقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,622 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,737 |