تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,925 |
یک دهه پژوهش: تحلیل استنادی دو فصلنامه تربیت اسلامی (1384−1394) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 22، فروردین 1395، صفحه 151-168 اصل مقاله (467.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ معصومه حسن خانی2؛ معصومه امید3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه قم | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علمسنجی دانشگاه تهران | ||
3کارشناس علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبهشونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیلها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مؤلفه چیستی «رویکرد فضیلتگرایی دینورزانه» است و در مؤلفه چگونگی (برنامهریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد تربیت اخلاقی؛ نظام تربیت رسمی و عمومی؛ دوره ابتدایی؛ چیستی تربیت اخلاقی؛ فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,551 |