تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 290 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,936 |
جایگاه فطرت در اندیشه تربیتی امام خمینی(ره) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 22، فروردین 1395، صفحه 7-23 اصل مقاله (407.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد بهشتی* | ||
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار است و اصولاً معنا، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندیها و قابلیتهای فطری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار، تألیفات و بیانات امام خمینیe پرداختهایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرتمحور دست یافتهایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادیترین امر فطری انسان است، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و... ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علته همین دلیل، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و و در این راستا، معنا و مفهوم و، اقسام فطرت و، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین و، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوارتر است و اصولاً معنا و، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندیها و قابلیتهای فطری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار و، تألیفات و بیانات امام خمینیe پرداختهایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرتمحور دست یافتهایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادیترین امر فطری انسان است.، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است.، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و... | ||
کلیدواژهها | ||
فطرت؛ تربیت؛ تربیت فطرتمحور؛ فطرت توحیدی؛ امام خمینی(ره) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,020 |