تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,231,069 |
نظریه پردازش، پذیرش و پرورش دین: رویکردی نرم برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 12، شهریور 1390، صفحه 75-103 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید محمدرضا تقوی | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
برای انتقال هر مفهوم ارزشی مثل ایثار و شهادت، رویکردهای متفاوتی متصور است. اما معیار درستی یک رویکرد را بایستی در خارج از آن جستجو کرد و آن چارچوبی است که آن مفهوم، در آن طرح میشود. پژوهش حاضر، تلاش میکند تا متناسب با مستندات اعتقادی، سند ملی آموزش و پژوهشهای روانشناختی، ضمن ارائه تبیینی از راهبرد آموزش دین به شیوة انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد. براساس این دیدگاه، رسیدن به مفاهیم عالیتر دینی مثل ایثار و شهادت در گرو طی فرایند اصولی مراحل پردازش، پذیرش و پرورش دین است. در مرحلة پردازش، مفاهیم مبنایی دین آموزش داده میشود و تأکید بر فهم و درک یادگیرنده است. در مرحلة پذیرش، فرد به صورت انتخابی و اختیاری در معرض پذیرش پیام کلی (مبانی، ضرورت، اهمیت و اهداف) دین قرار میگیرد. در مرحلة بعد، نظام آموزشی ضرورت پرورش دستورات الهی در درون فرد (خودسازی) و سپس اقامه دین در سطح جامعه (جهاد) را برای یادگیرنده تبیین مینماید. بر این اساس، به میزانی که نظام آموزشی موفق میشود تا فرد را در طی مراحل یادشده هدایت نماید، مفاهیم عالیتر دینی (مثل ایثار، شهادت یا انتظار) گسترش خواهد یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دین؛ نظریهپردازی؛ فرهنگ ایثار و شهادت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,333 |