تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 290 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,930 |
بررسی تأثیر تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 22، فروردین 1395، صفحه 89-105 اصل مقاله (480.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بهاره عزیزی نژاد* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه | ||
چکیده | ||
بهاره عزیزینژاد[1]* چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی با پیش و پس آزمون است. جامعۀ آماری مشتمل بر همۀ دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر ارومیه است. حجم نمونۀ آماری 80 نفر است که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است مشتمل بر ابعاد سهگانۀ فرایافتهای دینی در حوزه اعتقادات، احکام و اخلاق که پایایی ابزار با آلفای کرونباخ در حد مطلوب و به مقدار 81/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آمار استنباطی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق فرایافتهای دینی تفاوت معنادار دارند (05/0>00/0P=) و با اطمینان 95%، تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در ابعاد اعتقادات، اخلاق و احکام تأثیر مثبت دارد. بدین ترتیب، درک فرایافتهای دینی در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق از طریق داستانهای قرآنی، در قیاس با شیوۀ مستقیم و معمول بهتر انجام میشود. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصله ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایافتهای دینی؛ داستانهای قرآنی؛ ابعاد؛ دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |