تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,231,091 |
آسیبهای تربیت دینیِ کودکان مقطع پیشدبستانی از نظر متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی، ادبیات کودک و مربیان پیشدبستانی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 12، شهریور 1390، صفحه 51-73 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بابک شمشیری1؛ مرضیه نوذری2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
2کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
چکیده | ||
مسئله پژوهش حاضر این است که از طریق مصاحبه با صاحبنظران علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی، ادبیات کودک و مربیان پیشدبستانی آسیبهای تربیت دینی کودکان پیشدبستانی را شناسایی نماید. پرسشهای تحقیق عبارتاند از: آسیبهای تربیت دینی کودکان در مقطع پیشدبستانی کدام است؟ راهحلهای مناسب برای درمان این آسیبها چیست؟ و چه تفاوتها و شباهتهایی میان نظرات مصاحبهشوندگان حوزههای مختلف وجود دارد؟ مطالعة حاضر از جمله تحقیقات کیفی است. در این مطالعه از مصاحبة نیمهباز و روش نمونهگیری هدفمند برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. تعداد مصاحبهشوندگان 18 نفر است که 8 نفر متخصص علوم تربیتی و روانشناسی، 4 نفر علوم دینی، 2 نفر ادبیات کودک و 4 نفر مربی پیشدبستانی هستند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای عرفی یا رابطهای بهره گرفته شد، به این صورت که نتایج از درون دادهها به دست آمدهاند. عمدهترین آسیبهای شناساییشده در این مطالعه عبارتاند از: عدم توجه به اصل دینیابی، عدم توجه به تجارب دینی فردی، در نظر نگرفتن اصل فطرت، عدم دینمحوری در برنامة تعلیم و تربیت، عدم رعایت آزادی در تعلیم و تربیت بهویژه تربیت دینی، رعایت نکردن میانهروی و سرانجام عدم بهکارگیری تخیل و استفاده از زبان هنر. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ تعلیم و تربیت دینی؛ پیشدبستانی؛ روانشناسی؛ علوم تربیتی؛ علوم دینی؛ ادبیات کودک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,273 |