تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,791 |
جنسیت در آموزش و پرورش از دیدگاه جامعهشناسی اسلامی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 10، بهمن 1392، صفحه 65-80 اصل مقاله (300.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین بستان(نجفی) | ||
استادیار گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی عوامل و پیامدهای بروز جنسیت در نظام آموزش و پرورش رسمی با رویکرد جامعهشناسی اسلامی میپردازد. جامعهشناسی اسلامی در الگوی مفروض این مقاله، بدون داشتن ادعای برخورداری از ویژگی منحصربهفردی از نظر روشهای تجربی و فنون آماری، به طور عمده از لحاظ مبانی هستیشناختی و معرفتشناختی و نیز از حیث جنبههای نظری، شامل جنبههای تبیینی، تفسیری و هنجاری، از رویکردهای موجود جامعهشناسی تمایز مییابد. زمینة مقایسة رویکرد اسلامی با رویکردهای رقیب، در بین بحثهای اصلی مقاله، یعنی فرصت پیشرفت علمی، محتوای آموزش و ساختار مراکز آموزشی و نیز با اشارهای گذرا به دیدگاههای جامعهشناختی، بهویژه موضع رویکرد فمینیستی و سپس بیان دیدگاه اسلام، فراهم شده است. این تحقیق نشان میدهد که رویکرد اسلامی با اِسناد ارزش یکسان به علمآموزی مردان و زنان و با مفروض گرفتن برخی از تفاوتهای طبیعی میان زن و مرد در کنار مشترکهای فراوان آنها، از یکسو، در تبیین علّی تمایزهای جنسیتی در آموزش و پرورش، تأثیر تفاوتهای طبیعی دو جنس را نادیده نمیگیرد و از سوی دیگر، برخی از این تمایزها را به دلیل کارکردهای اجتماعی مثبتشان تجویز میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ آموزش و پرورش؛ جامعهشناسی جنسیت؛ جامعهشناسی اسلامی | ||
مراجع | ||
19. Chibucos, T. R. and Leite, R. W. (2005), Readings in Family Theory, Thousand Oaks and London: Sage Publications.
20. Kramarae, Cheris and Spender, Dale (eds.) (2000), Routledge International Encyclopedia of Women, New York and London: Routledge.
21. Prümmer, Christine von (2001), Women and Distance Education: Challenges and Opportunities, London and New York: Routledge Falmer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,031 |