تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,396 |
تحلیل کارکردی مراسم و مناسک دینی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 8، بهمن 1391، صفحه 73-91 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا قبادی1؛ پروین علی پور2 | ||
1دانشآموخته حوزه علمیه قم، کارشناس ارشد جامعهشناسی | ||
2کارشناس ارشد پژوهش مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پدیدههای دینی، به طور طبیعی در دو مقوله اساسی باورها و اعمال (مراسم و مناسک) طبقهبندی میشود. باورها. شامل معارف و در حوزه فکر و اندیشه است، در حالی که اعمال، شیوهای از کنش اجتماعی و به رفتار مرتبط است. اعمال از باورها مشتق میشود و باورها از طریق اعمال از فراموششدن مصون میماند. در جامعهشناسی دین، مطالعه و پژوهش درباره مراسم و مناسک به دلیل پیوند آنها با دیگر عناصر و هنجارهای اجتماعی و نیز ارتباطشان با نهادها و سازمانهای اجتماعی، اهمیت بیشتری دارد. تمرکز این تحلیل بر تفکیک کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مراسم و مناسک دینی است. مطالعات و بررسیها نشان میدهد که مراسم و مناسک کارکردهای نمادی، آموزشی، هویتی و تحملپذیری را در بعد فرهنگی و کارکردهای انسجام اجتماعی، تفریح اجتماعی، انتظامبخشی و پیوند بین نسلی را در بعد اجتماعی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکرد؛ تحلیل کارکردی؛ کارکردگرایی؛ مراسم و مناسک | ||
مراجع | ||
آزادارمکی، تقی (1378)، «مراسم عاشورای حسینی و وفاق فرهنگی و اجتماعی»، همایش بینالمللی محرم و فرهنگ مردم ایران، سازمان میراث فرهنگی. آزادارمکی، تقی (1386)، «فرایند تغییر نسلی بررسی فراتحلیلی در ایران»، دو فصلنامه تخصصی جوانان و مناسبات نسلی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، ص41-68. احمدی ملکی، رحمان (1377)، «مفهوم رنج در مناسک و مراسم آیینی»، نشریة وقف میراث جاویدان، ش 23و24. اسکیدمور، ویلیام (1385). تفکر نظری در جامعهشناسی، جمعی از مترجمان، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. افروغ، عماد (1378)، «نهادهای مردمی انواع و کارکرد همبستگی اجتماعی»، نشریه انتخاب، ش1. افروغ، عماد (1381)، «نهادهای سنتی مدنی و کارکرد سیاسی»، نشریه خراسان، ش 1و2. افروغ، عماد (1384)، «هویتشناسی مذهبی و باورهای دینی ایرانیان»، قابل دسترس در سایت فارس نیوز. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8511300076. آلمانی، هانری رنه دو (1378). سفرنامه (از خراسان تا بختیاری)، ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران: نشر طاووس. الیاده، میرجا (1374). فرهنگ و دین، هیئت مترجمان، تهران: طرح نو. انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، ج5، تهران: انتشارات سخن. تاجیک، محمدرضا (1378). میشل فوکو و انقلاب اسلامی، تهران: دانش و پژوهش ایران. توسلی، غلامعباس (1380). جامعهشناسی دینی، تهران: انتشارات سخن. جلالیمقدم، مسعود (1379). درآمدی بر جامعهشناسی دین و آرای جامعهشناسان بزرگ، تهران: مرکز. جمشیدیها، غلامرضا و علیرضا قبادی (1386)، «تحلیل جامعهشناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا»، تاریخ اسلام، ش 37، ص30-60. حسینزاده، فهیمه (1378)، «محرم و وحدت ملی»، همایش محرم و فرهنگ مردم ایران، سازمان میراث فرهنگی. داوربنا، افشین (1383)، «مناسکی با آرمانهای واحد، روزنامه ایران، 12/3/1383. دورکیم، امیل (1382). صور ابتدایی حیات دینی، ترجمة نادر سالارزاده، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. دهخدا، علیاکبر (1341). لغتنامه دهخدا، تهران: دانشکده ادبیات. ربانیخلخالی، علی (1415ق). عزاداری از دیدگاه مرجعیت شیعه، تهران: بی نا. ریتزر جورج (1374). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی. ساروخانی، باقر (1370). دائره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان. سازمان ملی جوانان معاونت مطالعات و برنامهریزی (1391)، هویت، قابل دسترس در http://www.modiryar.com/index-management/behavior/behavior management/2257-1388-05-11-13-05-19.html. سراجزاده، حسین (1379)، «اجتماع اخلاقی مسلمانان بینش جامعهشناختی تأثیر باورهای اسلامی بر میزان جرم»، فصلنامة پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی، تهران: ش3. شهبازی، اسکندر (1390). «تحلیل جامعهشناختی مراسم و مناسک عاشورا»، قابل دسترس در: http://www.shahbazighrvyy.blogfa.com/post/9. صدیقسروستانی، رحمتالله و سیدضیاء هاشمی (1381)، «گروههای مرجع در جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی با تأکید بر نظریههای مرتون و فستینگر»، نامة علوم اجتماعی، ش20، ص149-167. طباطبایی، محمدحسین (1363). تفسیر المیزان، ترجمة محمدباقر موسوی همدانی، تهران: نشر بنیاد علمی و فکری. عبداللهی، محمد (1380)، «طرح مسائل اجتماعی ایران، اهداف و ضرورت»، نامة انجمن جامعهشناسی ایران، ش30، تهران: انتشارات کلمه. عسگریخانقاه، اصغر (1379)، «اعیاد، مناسک و سنتهای عام و تأثیر آنها بر وفاق و همبستگی ملی»، فصلنامه مطالعات ملی، ش2و3. فصیحی، امانالله (1388)، «مقایسة روش تبیین کارکردی جامعهشناسان و عالمان دین در عرصة دینپژوهی»، دو فصلنامه علمی و تخصصی پژوهش، سال اول، ش:101، ص 2-132. قبادی، علیرضا (1381)، بررسی کارکردهای اجتماعی مراسم دینی با تأکید بر مراسم عاشورا، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، استاد راهنما غلامرضا جمشیدیها، دانشگاه تهران. قبادی، علیرضا و سید عبدالله ناصری (1385)، «پژوهشی جامعهشناختی پیرامون کارکردها و آسیبهای مراسم محرم»، بشری، ش43، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، ص94. قبادی، علیرضا و محمدجواد شعبانی (1386)، «راهبردهای پیامبر اعظم(ص) در عصر حاضر»، بشری، ش45، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ص66-69. قرآن کریم. کوزر، لوئیس(1373). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی. گیدنز، آنتونی (1376). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نی. معین، محمد (1380). فرهنگ فارسی(یک جلدی)، تهران: نشر سرایش. میرشکرایی، محمد (1378)، «محرم و نشانههای نمادین»، همایش محرم و فرهنگ مردم ایران، سازمان میراث فرهنگی. واخ، یواخیم (1380). جامعهشناسی دینی، ترجمه جمشید آزادگان، تهران: انتشارات سمت. ورجاوند، پرویز (1375)، «آیینهای ملی، عامل حفظ وحدت ملی»، گزارش سال، ش73-74، صص55-65. همیلتون، ملکلم (1377). جامعهشناسی دین، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: تبیان. یوسفی، علی(1384)، «جامعهشناسی مناسک دینی»، گفتگوی جعفر سیدزاده با علی یوسفی، روزنامه خراسان، 25/01/1384. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |