تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,349,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,738,166 |
بررسی چالش تدریج در ترک معصیت با رویکرد تربیت اخلاقی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10785.2997 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین فایضی* 1؛ هادی حسین خانی2 | ||
1دانشگاه معارف اسلامی | ||
2مٰوسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی چالش تدریج در ترک معصیت با رویکرد تربیت دینی اخلاقی میپردازد. اصل تدریج به عنوان روشی مؤثر برای تغییر رفتار و ترک معاصی، به ویژه در افرادی که در سطوح مختلف گناه قرار دارند، شناخته میشود. اما این سوال مطرح است که آیا مربی میتواند از تدریج برای ترک معصیت متربی استفاده کند؟ آیا تدریج به معنای مجاز بودن ارتکاب معصیت در مراحل اولیه نیست؟ نمونهای از این چالش، فردی است که به شرب خمر مبتلاست و در تلاش برای ترک تدریجی این عادت، ممکن است در مراحل ابتدایی به بخشی از گناه ادامه دهد. هدف این تحقیق، ارائه راهحلهای عملی به مربیان و در مواجهه با تدریج در ترک معصیت است. روش تحقیق در این مقاله به صورت اسنادی بوده و با تحلیل دلایل فقهی و تربیتی، به دنبال پاسخ به سوال اصلی است. نتایج تحقیق نشان میدهند که اجرای اصل تدریج در ترک معصیت تنها در شرایط ضروری جایز است، بهگونهای که تنها راه نجات فرد از معصیت، اجرای تدریج در ترک آن باشد. مربی پیش از بهرهگیری از تدریج، با افزایش توان متربی برای ترک کامل گناه، زمینه را فراهم میسازد و در صورت ادامه گناه، بهعنوان آخرین راهکار، توصیههای تدریجی برای ترک معصیت ارائه میدهد. این روش بر سه اصل محدود سازی کاربست تدریج به موارد اضطراری، پرهیز از هرگونه القای شبههی همراهی با گناه و استفاده از محرک توبه برای تداوم فرایند ترک معصیت استوار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصل تدریج؛ ترک معصیت؛ تربیت اخلاقی؛ نقش مربی.فقه تربیتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |