تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,737 |
واکاوی روششناسی واسازی در پژوهش کیفی(از تئوری تا عمل) | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2025.10538.2584 | ||
نویسنده | ||
رضا محمدی* | ||
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی روش واسازی بهعنوان رویکردی نوآورانه در تحلیل دادههای کیفی، بهویژه در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و تربیتی میپردازد. پیچیدگی و ابهام ذاتی دادههای کیفی، نیاز به روشهای تحلیلی عمیقتر را برجسته میسازد. واسازی، با آشکارسازی مفروضات پنهان، تناقضات درونی و روابط قدرت، امکان تحلیل چندوجهی و انتقادی را فراهم میکند. این پژوهش با بررسی مبانی فلسفی واسازی، بهویژه اندیشههای دریدا و ارائه چارچوبی عملیاتی، به سؤالاتی در مورد روشها، ابزارها، مزایا، چالشها و کاربردهای واسازی در پژوهشهای کیفی پاسخ میدهد. برای انجام این پژوهش مروری، جستجوی نظاممند منابع علمی در پایگاههای دادة داخلی با استفاده از کلیدواژههای واسازی، پژوهش کیفی، دریدا، تحلیل انتقادی، مدیریت آموزشی و معنا انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مقالاتی بود که به طور خاص به کاربرد واسازی در پژوهشهای کیفی پرداختهاند و مقالات به زبان فارسی بودند. پس از غربالگری اولیه و بررسی عناوین و چکیدهها، 21 مقاله برای مطالعهی کامل انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهند واسازی با زیر سؤال بردن ثبات معنا، به درک عمیقتر پدیدههای اجتماعی و فرهنگی و توسعه نظریههای جدید کمک میکند. این رویکرد در مدیریت آموزشی، با تحلیل انتقادی برنامههای درسی، سیاستگذاریها و ارزشیابی، به چالش با باورهای رایج و طراحی سیستمهای عادلانهتر و یادگیری محور میپردازد با این حال، پیچیدگی واسازی، نیاز به آموزش و تمرین کافی و توجه به زمینه را ضروری میسازد. واسازی به عنوان رویکردی مکمل، تفکر انتقادی را تقویت و زمینه تحولات مثبت در علوم انسانی را فراهم میکند. این پژوهش با بررسی نقاط قوت و ضعف واسازی، درک جامعتری از این روش ارائه میدهد و ارتباط آن با سایر روشهای کیفی را بررسی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
واسازی؛ پژوهش کیفی؛ دریدا؛ تحلیل انتقادی؛ مدیریت آموزشی؛ معنا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |