تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,741 |
بررسی اثربخشی مدل های تربیت محقق علوم اسلامی در ایران بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ (cipp) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10230.2916 | ||
نویسندگان | ||
سیدرضا مرویان حسینی* 1؛ حسین مهدیان2؛ محمود جاجرمی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد.ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: ارتقای کیفیت و بهسازی مدلهای تربیت محقق علوم اسلامی با تاکید بر سرمایه انسانی به عنوان پیشران نظام پژوهش، نیازمند ارزیابی وضعیت موجود و تعیین اثربخشی آن در ابعاد زمینه ای، دروندادی، فرآیندی و بروندادی می باشد که تاکنون مطالعه جامعی پیرامون آن صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی، تحلیل و سنجش اثربخشی مدلهای تربیت محقق و ارایه پاسخ به این سؤال است که مهمترین مدلهای موجود تربیت محقق علوم اسلامی در سطح موسسات علوم اسلامی کشور کدام و دارای چه اجزاء، مؤلفه ها، نقاط قوت و ضعف می باشد. روش: پژوهش حاضر از نظر ماهیت و نوع داده ها جزو تحقیقات کیفی بوده و در گروه تحقیقات پدیدارشناسی قرار می گیرد و برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون مبتنی بر الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP) استفاده گردید.جامعه پژوهش صاحب نظران مراکز علوم و معارف اسلامی بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمندِ در دسترس انتخاب شدند و برای سنجش اعتبار متغیرهای پژوهش از اعتبار صوری و سازه استفاده گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد در حال حاضر 9 مدل تربیت محقق در مراکز علوم اسلامی وجود دارد که در این پژوهش اثربخشی آن براساس الگوی سیپ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مدلهای مورد مطالعه دارای 22 مشخصه اساسی به عنوان مضامین سازمان دهنده در 4 بعد زمینه، درونداد، فرایند و برونداد هستند که هر یک از این ابعاد به کارآمدی و کارآیی مدل تربیت محقق کمک می نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ مدل"؛ تربیت محقق"؛ علوم اسلامی"؛ اثربخشی"؛ ، "؛ الگوی سیپ" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |